Pengeinstitut med holdninger

7.3.2008

af

Astrid Schou

Middelfart Sparekasse har siden starten af 90erne stræbt efter at skabe en atmosfære i virksomheden af ambition og arbejdsglæde.

Når man ankommer til Middelfart banegård, bliver man mødt af en kæmpe plakat fuld af smilende ansigter. Betyder tilfredse medarbejdere noget for dig? spørger de og ved, hvad de snakker om. For de er ansat i Middelfart Sparekasse, der gennem de seneste seks år har scoret højt i konkurrencen om at blive bedste arbejdsplads. I 2005 blev den kåret som den bedste i Danmark, i 2007 som Europas bedste finansielle arbejdsplads.

De seneste godt 15 år er sparekassen massivt og målrettet gået efter at skabe et godt arbejdsmiljø i videste forstand. For i et pengeinstitut er det lidt ligesom, når man opfører en teaterforestilling, forklarer Herbert Sørensen, der er HR-chef i Middelfart Sparekasse, tankegangen. "Det kan gå godt eller skidt, men man kan ikke lave det om. Så hvis vi og kunden skal have noget ud af det, skal man have medarbejdere, der i den grad har lyst til at præstere," siger han.  og tilføjer: "Vi tror rent faktisk, at det er den bedste måde at gøre det på, også rent indtjeningsmæssigt."

Hidtil har tal fra Finansrådet givet ham belæg for opfattelsen: Her ligger Middelfart Sparekasse pænt over gennemsnittet for pengeinstitutter. 

Godt ry skal tiltrække små årgange

I sparekassen har den enkelte medarbejder mulighed for at få meget indflydelse på sit job, både når det gælder indholdet af det og ydre forhold som arbejdstid, seniorordninger osv. Man får tilbud om kurser i udvikling af personlige kompetencer, work-life balance og støtte til at udvikle egne resurser og i det hele taget blive klædt på til at tage ansvar for ens egen funktion og være vågen og på forkant med de problemer, der opstår hen ad vejen.  

Medarbejderne interesserer sig også for sparekassen som helhed, både som arbejdsplads og som virksomhed. Hvis man for eksempel synes, at det vil være relevant for sparekassen at rådgive om lån til sommerhuse i udlandet, kan man sende forslaget til en idédatabase, hvorfra det bliver behandlet af ledelsen.

Tilfredshedsundersøgelser blandt ansatte og kunder viser, at sparekassen ligger højt samtidig med, at den har et lavere sygefravær og medarbejderflow end gennemsnittet. "Vi mener selv, at vi har utrolig stor fordel af, at vi har så godt et ry," siger Herbert Sørensen og nævner, at sparekassen modtager mange uopfordrede ansøgninger.

Ud over at gå nye veje i sin egen organisation gør sparekassen sig også bemærket i trekantsområdet, hvor dens afdelinger ligger, ved at være med til at søsætte initiativer som et innovationshus, en konceptmageruddannelse og et stort kulturprojekt på havnefronten i Middelfart. Direktørerne er efterspurgte foredragsholdere, og for at lære i endnu højere grad at blive synlig som et pengeinstitut med holdninger, som giver kunderne en anden oplevelse, har man netop ansat en ph.d.studerende fra Kolding Designskole. 

Antallet af medarbejdere i Middelfart Sparekasse er vokset fra 38 i 1990 til ca. 175 i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Grønlands Selvstyre, Departementet for Sundhed
Job
Grønlands Selvstyre, Departementet for Fiskeri og Fangst
Job
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement
Job
Hillerød Business College U/Nord
Job
Vento Energy Support
ANNONCE