Tidligere eksamen på økonomi

10.8.2007

af

På Økonomisk Institut ved Aarhus Universitet lettes nye studerendes overgang mellem gymnasium og universitet med flere obligatoriske opgaver og tidligere eksamination.

De nye studerende på Økonomisk Institut ved Aarhus Universitet ankommer til et studie, der er væsentlig anderledes end tidligere.

Niveauet på matematik- og statistikopgaver er blevet lavere, og der er indført flere obligatoriske opgaver og færre forelæsninger. Alt sammen med det formål at lette overgangen fra gymnasium til universitet for de nye økonomistuderende.

"Fra gymnasiet er vores studerende vant til at blive holdt i ørene med hensyn til fremmøde og aflevering af opgaver, og det forholder vi os i dag langt mere aktivt til, end vi gjorde for år tilbage, fordi de studerende kan have svært ved at vinde det tabte ind igen, hvis de først hægtes af," siger studieleder på økonomi, Michael Stæhr.

Hvis de studerende ikke kan følge med og bestå deres eksamener, koster det instituttet penge i tabte studenterårsværk (STÅ), og det har været med til at motivere de relativt mange ændringer, som er gennemført på første år, oplyser han.

Længere henne i studiet er ændringerne af studieformen mindre - blandt andet er der ikke skåret ned på antallet af forelæsninger - fordi de studerende nu har vænnet sig til tilværelsen som studerende og kan leve op til de krav, der stilles.

Eksamen efter fire uger

På første år er der indført et fire ugers introduktionskursus, hvor de studerende indføres i erhvervs- og nationaløkonomi, så de kan danne sig et overblik over studiets grundindhold. Og introduktionskurset afsluttes med en skriftlig eksamen, hvor den første skriftlige eksamen tidligere var placeret et halvt år inde i studiet.

"Prøvens sværhedsgrad er begrænset, men vi får en sikker fornemmelse af, om de studerende er med og har forstået kurset, og de er også glade for prøven, fordi den giver dem en faglig succesoplevelse på et tidspunkt, hvor studiet måske ellers kan virke lidt stort og uoverskueligt," siger Michael Stæhr.

Et andet tiltag for at sikre, at de nye studerende er i stand til at hænge på rent fagligt, er indførelse af et krav om A-niveau i matematik for at komme ind på økonomistudiet fra 2008. I dag er B-niveau tilstrækkeligt.

Flere skriftlige opgaver

Generelt får de nye økonomistuderende væsentligt flere skriftlige opgaver i løbet af første studieår for at sikre, at de hænger på rent fagligt. Og allerede fra første semester åbnes der mulighed for, at man kan løse nogle af opgaverne i samarbejde med en eller flere holdkammerater.

"Det fungerer godt. Vi får positive tilbagemeldinger fra studerende, som synes, de lærer godt af at arbejde sammen, og fra vores aftagere ved vi også, at samarbejdsevne er en færdighed, der sættes højt uden for universitetet. Men generelt må man sige, at vores studerende godt ved, at det ikke går op i gruppearbejde, hvis de kommer ind her. Hovedvægten ligger fortsat på selvstændigt arbejde, og vores studerende går også til eksamen alene," siger Michael Stæhr.

Faget opfordrer dog de studerende til at danne læsegrupper, hvor de studerende kan motivere og støtte hinanden, og når de kommer frem til afslutningen på deres bacheloruddannelse - og senere på kandidatuddannelsen - får de projektopgaver, hvor de selv vælger emnet og kan arbejde sammen med en eller flere holdkammerater.
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet