Rektor for et gymnasium i forandring

10.8.2007

af

Rektor Marianne Zibrandtsen har store ledelsesmæssige udfordringer og ser frem til at få en fagforening, der kan støtte hende i dem.

Som rektor på Aurehøj Gymnasium i Gentofte har Marianne Zibrandtsen en stor ledelsesopgave at varetage. Ikke alene har hun 65 akademikere i sit personale, hun har også ansvaret for at lede dem igennem en omfattende forandringsproces med både gymnasie- og kommunalreform.

"Lærerne er en smule i krise over at skulle slippe det gamle gymnasium og er samtidig urolige over, at amterne er væk. Min væsentligste opgave nu er at berolige dem og vise, at jeg har styr på det," fortæller Marianne Zibrandtsen.

Hun glæder sig over, at landets gymnasierektorer har skiftet fagforening og er blevet en selvstændig enhed under DJØFs chefforening.

"Tidligere har vi været meget dårligt støttede i vores ledelsesopgave. Vi manglede en vision og en strategi for udvikling af ledere, og det er noget, DJØF ser som en del af sin rolle som fagforening. God ledelse efterspørges, hver gang der opstår problemer, og vi skal have nogle at sparre med. Og så savner vi nogle, der helt konkret kan varetage vores interesser i forhold til for eksempel løn," forklarer Marianne Zibrandtsen, der af uddannelse er cand.mag. i dansk og religion.

I de 14 år hun har været rektor på Aurehøj, er den væsentligste støtte kommet fra det netværk af rektorer, som hun er del af. Netværket hedder Sandbjerg-gruppen og tæller 25 rektorer fra hele landet.

"Vi kan sparre med hinanden om opgaverne. Samtidig har vi lavet vores egne efteruddannelseskurser og rejst i hele verden for blandt andet at besøge andre uddannelsesinstitutioner. De senere år har vi opdyrket evalueringskulturerne i England, Skotland og Irland," fortæller Marianne Zibrandtsen og tilføjer, at mange danske rektorer indgår i lignende netværk.

I øjeblikket er en af hendes største opgaver at tune organisationen ind på, at der er kommet en permanent bestyrelse på skolen. Siden 1. januar har en professionel bestyrelse været øverste myndighed og har magten over budgettet og de væsentlige ting i skoledriften.

"Det er en overgang for alle, og det skal gøres lidt med lempe, så det ikke føles som et kæmpe kursskifte," siger Marianne Zibrandtsen. Til næste sommer sender hun den første årgang af studenter, der er uddannet efter den nye reform, ud i verden.

"Vi har rammerne på plads og kan se, at det lykkes. Og når jeg taler med eleverne fornemmer jeg, at de har fået nye kompetencer i forhold til fagenes metoder og videnskabsteori. De har oplevet tværfaglige projekter, hvor de kan se nytten af at være bredt orienterede. Det er vigtigt at lytte til eleverne, for det er dem, der bærer resultaterne med sig, slutter Marianne Zibrandtsen."
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet