"Regelsættet har ændret sig med gymnasiereformen. I gamle dage kunne man lidt groft skitseret slå alt op i en regelsamling. Lige fra hvor mange sider man skulle læse i dansk, til hvilke verber man skulle bøje i tysk, og hvilke formler man skulle lære i matematik. Det har man ændret i positiv retning. Nu sætter rammerne fokus på de mål og kompetencer, som de unge skal opnå, men vejen til målet er mindre rigidt beskrevet i reglerne fra ministeriet. Man har altså ikke slækket på de egentlige krav, men blot lagt ansvaret ud på den enkelte skole. Det er indlysende, at det giver et vældigt fokus på ledelse," fortæller Jørgen Christiansen, der betegner reformerne som gode og moderniseringen som nødvendig. Men udfordringerne står i kø. Kommunalreformen har betydet, at gymnasierne ikke længere sorterer under amtet, men nu er overgået til statsligt selveje. Det vil sige, at skolerne nu selv skal stå for en lang række administrative procedurer og rutiner, som tidligere blev løst i amtsgårdene.