Danmark som førende søfartsnation

22.6.2007

af

Danmark taler med stor vægt i internationale maritime kredse. Det er Søfartsstyrelsen med til at sikre ved at arbejde for gode rammebetingelser for Danmarks næststørste eksporterhverv.

De færreste danskere ved det, men danske rederier tegner sig for transport af ti procent af verdenshandlen og for 25 procent af Kinas eksport. Det svarer til, at der årligt sejler mellem 40.000 og 50.000 tons gods af sted under dansk flag.

Den danske stemme har derfor en vis vægt i internationale maritime kredse, fortæller Birgit Sølling Olsen, der er sekretariatschef i Søfartsstyrelsen. Og styrelsens strategiske grundlag - regeringens handlingsplan 'Danmark som Førende Søfartsnation' - er med til at sikre, at Danmark også fremover kan beholde sin position.

Et arbejde, der gør en forskel

Styrelsens arbejde er især fokuseret på at skabe lige konkurrencevilkår for rederierne internationalt. Og det handler ikke bare om økonomiske rammebetingelser, men også - og især - om at der er ens internationale regler, når det gælder et område som sikkerhed, forklarer sekretariatschefen.

Således tog Danmark teten, blandt andet efter olietankskibet Prestige forulykkede i 2002, og store mængder olie slap ud i Atlanterhavet. Sammen med Holland og England udarbejdede Søfartsstyrelsens embedsmænd regler om sikkerhed og udfasning af de enkeltskrogede tankskibe, som udgør en større risiko for miljøet end de dobbeltskrogede, og konventionen blev vedtaget i FN's internationale søfartsorganisation, IMO.

I øjeblikket arbejder Danmark på at gøre en såkaldt dødemandsknap obligatorisk samt for at få internationalt gældende regler om spiritussejlads.

"De fuldmægtige, der arbejder her hos os, oplever virkelig at gøre en forskel. Vi er et lille land, og vores delegationer består ikke af så mange. Til gengæld havner den enkelte 'direkte i maskinrummet af beslutningsprocessen', som en ung fuldmægtig udtrykte det engang," fortæller Birgit Sølling Olsen.  

De gode historier skal ud

Alt i alt består Søfartsstyrelsen af 200 ansatte. Heraf har omkring 180 deres gang i den centrale styrelse, mens omkring 20 er at finde på lokale kontorer. 25 af medarbejderne har DJØF-baggrund.

Mange er tiltrukket af styrelsens internationale arbejde og af at være med til at sikre Danmarks næststørste eksporterhverv. Men også søfarten mærker konsekvenserne af de små årgange, og derfor er det ekstra vigtigt i øjeblikket - også for styrelsen - at være opmærksom på at pleje sit image og få fortalt de gode historier, forklarer Birgit Sølling Olsen. Det skal blandt andet den nyindstiftede 'Søfartens Pris for Innovation og Vækst', der uddeles af økonomi- og erhvervsministeren, hjælpe med.

"Folk skal helst ikke tænke på miljøkatastrofer og ulykker, når de hører ordet søfart, men derimod på virksomheder, der trækker penge til Danmark og binder verden sammen."

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet