Udenrigspolitisk forståelse på tryk

10-05-2007
2 min.

Ræson er ikke længere forbeholdt folk med hang til webnyheder. Det udenrigspolitiske magasin udkommer for første gang på tryk.

Hvad er de ti vigtigste ting at holde øje med udenrigspolitisk i øjeblikket? Det kan man læse i det udenrigspolitiske magasin Ræson, der for første gang er udkommet på tryk.

Det, der startede som et webmagasin med tv-værten, redaktøren, forlæggeren med videre Clement Kjersgaard som hovedmand, fås nu i bogformat på 300 sider med bidrag af anerkendte forskere, politikere og journalister som Lykke Friis, Jørgen Dragsdahl og Troels Mylenberg.

Udenrigspolitiske manifester

I danske dagblade har bogen høstet rosende anmeldelser. Især for sin læseværdighed og at den giver plads til, at kvalificerede skribenter kan udfolde sig. Så chefredaktør Eske Vinther-Jensen har god grund til at være tilfreds med barnet, der udover at give et overblik over de ti vigtigste udenrigspolitiske tendenser blandt andet har artikler om USA og de nye atommagter, om krigen i Mellemøsten samt to manifester for Danmarks udenrigspolitik skrevet af henholdsvis Søren Pind og Mogens Lykketoft.

"Bogen er en hybrid mellem et seriøst akademisk tidsskrift og et lettilgængeligt magasin. Der findes ikke lignende i hele verden. Holdbarheden er tænkt som seks måneder, men ni ud af ti artikler kan læses, også når de seks måneder er gået," siger Eske Vinther-Jensen.

Udenrigspolitik i to spor

Hører man til dem, der har brug for et mere fortløbende overblik, skal man dog ikke fortvivle. Webudgaven af magasinet kommer fortsat til køre, fortæller chefredaktøren.



"Fremover bliver der et Ræson i to spor. Den trykte udgave giver læserne et tematiseret overblik og en halvårlig opdatering. Den webbaserede er mindre stramt redigeret, og artiklerne kommer ind løbende," fortæller Eske Vinther-Jensen.

Målet med Ræson har fra starten været at give Danmark et magasin med storpolitisk udsyn - som samtidig havde fødderne solidt plantet i den danske muld. Forbillederne er internationale magasiner som The Economist eller Le Monde diplomatique. Chefredaktøren oplever, at Ræson har udfyldt et hul i det danske marked. Både i forhold til læserne, men også i forhold til politikere, akademikere og journalister, der har manglet et sted at komme af med deres viden.

"Vi får masser af henvendelser fra folk, der gerne vil skrive. Søren Pind har ventet ti år på at komme til at skrive den artikel, som er i første nummer. Hos os er der ikke krav om en skarp vinkel, der kan bære forsiden, eller en grænse på tusind ord."

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.