Kvalitetsundersøgelse

9.3.2007

af

AAK den billigste akademiker a-kasse

Akademikernes a-kasse (AAK) har den laveste administrationsudgift blandt de akademiske a-kasser og er samtidig landets tredje billigste a-kasse. Det viser en årlig benchmarking mellem de danske a-kasser, som Arbejdsdirektoratet for nylig har offentliggjort.

AAK er også landets tredje bedste, når det gælder kvaliteten af sagsbehandlingen målt på seks forskellige parametre. Og målt blandt alle akademiker a-kasser ligger de også her på en første plads.

AAK er også i førerfelter, når det handler om selvbetjening på nettet, og det gør medlemmerne flittigt brug af.

AAK har tradition for at klare sig meget flot i benchmarkingen, når det gælder kvalitetsundersøgelse, og Alex Nielsen, direktør i AAK siger, at de siden benchmarkingen yderligere har bevæget sig op på en andenplads, når fokus er på de laveste administrationsudgifter.

Til gengæld har de også tradition for at være blandt de lavest rangerende, når det handler om medlemstilfredshed. Den del er dog ikke med i benchmarkingen for 2006, da medlemmerne kun bliver spurgt hvert andet år og altså senest i 2005.

Det er dog et skisma, at AAK på den ene side er blandt topscorerne i kvalitetsundersøgelsen men i bunden, når det gælder medlemstilfredshed, siger Alex Nielsen.

Men selv om medlemmernes dom sendte AAK ned på en bundplacering i 2005, havde de faktisk formået at flytte medlemstilfredsheden fra 66 procent i 2003 og op på 72 procent to år senere. Og Alex Nielsen forventer, at medlemstilfredsheden har flyttet sig yderligere i den rigtige retning, når der om et lille års tid bliver gjort status over 2007.

"Med den indsats vi har gjort både medarbejder- og kommunikationsmæssigt, kan jeg da ikke forestille mig andet end, at vi tager et stort skridt fremad igen," siger Alex Nielsen.

Både han og Arbejdsdirektoratet gør dog opmærksom på, at der en tendens til, at jo højere uddannet man er, jo flere forventninger har man, og jo mere kritisk er man også.

"Men det er nu en gang vores vilkår - vores medlemmer er kritiske, og det skal vi leve op til," siger Alex Nielsen.

Ifølge den seneste benchmarking bruger AAK forholdsmæssigt meget tid på arbejdsmarkedsmarkedspolitiske aktiviteter og mindre end de fleste på de såkaldte kerneaktiviteter. Det forklarer Alex Nielsen med, at de selv definerer kerneaktiviteter på en anden måde, end Arbejdsdirektoratet gør.

"De har nu en gang besluttet, at kerneaktiviteter er det, som a-kasser altid har beskæftiget sig med, nemlig at hjælpe de ledige og udbetale penge, men vi opfatter i lige så høj grad det at hjælpe folk i arbejde som en kerneaktivitet," siger Alex Nielsen.

Det sidste del vil de forsætte med at kaste ressourcer i, og alt i alt er Alex Nielsen stolt over AAKs resultater i årets benchmarking. Og han er som sagt også optimist, når det gælder den kommende benchmarking for indeværende år, selv om det er her, medlemmerne også bliver hørt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet