Fodboldklub med socialt engagement

22-03-2007
1 min.

"Giver spilletid på bane 1" - sådan lyder fodboldklubben Brøndby IFs slogan for deres projekt "Fra Bænken til Banen". Med projektet engagerer de sig aktivt i den lokale ungdoms muligheder for at få job og uddannelse.

Projektet går ud på at bruge og kombinere klubbens forskellige netværk. Helt konkret de unge indvandrere, der er tilknyttet klubben, og så Brøndby IFs store sponsornetværk. De unge får så jobs og lærepladser hos virksomhederne.

Baggrunden for projektet er, at mange unge indvandrere ikke har så veludviklede netværk som jævnaldrende med mere dansk baggrund. Det er et problem, da mere end 50 procent af alle jobs i Danmark bliver formidlet gennem personlige netværk. Her går Brøndby IF derfor aktivt ind og hjælper de unge indvandrere.

Cand.scient.pol. Ole Brandstrup, der er virksomhedskonsulent på projektet, forklarer nærmere:

"Vi skaber forbindelser mellem forskellige netværk, som ikke umiddelbart har forbindelse med hinanden. Altså, sponsornetværket har ikke umiddelbar berøring med vores netværk af spillere og deres familie, venner og bekendte. Der kommer vi ind og formidler en dialog og skaber nogle relationer, som skaber en aktion. Hvis relationerne ikke resulterer i en aktion, så er det sgu lige meget, om man snakker sammen. Sådan strengt taget. I hvert fald hvis vi snakker job og uddannelse."

Overrepræsentation af indvandrere

Gennem 'Fra Bænken til Banen' får de unge formidlet fritidsjobs, almindelige jobs og lærepladser. Det er ikke kun unge indvandrere, der bliver hjulpet i gang af projektet.



"Altså udgangspunktet er integration, og vi får også penge fra Integrationsministeriet, men vi er farveblinde i den forstand, at hvis der kommer en, der hedder Claus, Niels eller Ulla og er pæredansk, så snakker vi selvfølgelig også med vedkommende. Men vi har en overrepræsentation af indvandrere," forklarer Ole Brandstrup.

I forhold til virksomhederne mener Ole Brandstrup, at 'Fra Bænken til Banen' har en stor fordel sammenlignet med mere konventionelle job- og uddannelsesformidlere.

"Sponsorerne har paraderne nede, for de vil jo gerne hjælpe Brøndby. Og hvis vi ringer til nogle andre end sponsorerne, så siger vi: 'Brøndby IF - Fra Bænken til Banen', og så er de straks mere imødekomne, end hvis det for eksempel er AF eller en virksomhedskonsulent fra et eller andet kommunalt beskæftigelsesprojekt, der ringer," fortæller han.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.