Fleksibilitet hos DJØF?

15-11-2007
3 min.

Læserbrev fra Christian Sophus Ehlers, stud.scient.adm.

Fleksible djøfere er en efterspurgt vare. Det hører man ofte. Ikke mindst i nærværende blads artikler betegnes fleksibilitet og tilpasningsvillighed som en af djøfernes vigtigste egenskaber. Men hvordan er det lige med fagforeningen DJØF? Er den fleksibel?

Jeg har, som tusindvis af andre medlemmer af DJØF, tegnet en forsikring med rabat hos Codan. Jeg modtager derfor dels en kontingentopkrævning for mit medlemskab af DJØF og dels en præmieopkrævning for mine forsikringer. Begge dele opkræves af DJØF, og jeg betaler automatisk via PBS. Jeg modtager således to separate regninger fra DJØF.

I det forhold, jeg lever i, har vi valgt at oprette en fælleskonto, hvorigennem vi sammen betaler de forskellige fællesudgifter, vi har. Det er derfor også fra denne fælleskonto, vi ønsker at betale præmien for vores (DJØF) Codan-forsikring. Vi er dog enige om, at det selvfølgelig ikke er fælleskontoen, der skal betale mit medlemskab af DJØF, men da DJØF benytter samme PBS-nummer til de to forskellige opkrævninger, kan PBS naturligvis ikke betale dem fra forskellige konti.

På den baggrund kontaktede jeg DJØF i sikker forventning om, at jeg kunne få tildelt endnu et PBS-nummer. Beskeden fra DJØF ved mine gentagne opkald og mails var dog klar: Det kan ikke lade sig gøre for et medlem at betale forskellige opkrævninger fra forskellige konti via PBS. Eller sagt på en anden måde: Et medlem - et PBS-nummer.

Det er efterhånden blevet en floskel at påpege, at vi lever i en tid med en stadig større grad af individualisering. Den stigende individualisering øger ønsket om skræddersyede forhold for det enkelte medlem.

Med en fortsat stigende konkurrence mellem de forskellige fagforeninger, og hvor mange mennesker har en stor valgfrihed i forhold til, hvilken fagforening de ønsker at være medlem af, bliver det i større grad fagforeningernes evne til at levere små individuelle løsninger for medlemmerne, der kommer i centrum. Da det samtidig i større udstrækning er blevet arbejdet frem for uddannelsesmæssig baggrund, der definerer medlemskab af fagforeningerne, får de individuelle løsninger større vægt, når mennesker skal til- eller fravælge en fagforening.

Lægger man dertil fagforeningernes generelle medlemskrise (DJØF dog undtaget herfra), er det bekymrende, at DJØF i så ringe grad forstår at signalere imødekommenhed og smidighed over for det enkelte medlems henvendelser om særlige ønsker. Det er trods alt et beskedent ønske at kunne betale sit medlemskab fra en selvvalgt konto.

Så meget for DJØFs egen fleksibilitet.

Med venlig hilsen
Christian Sophus Ehlers
Stud.scient.adm.

Svar

Kære Christian Sophus Ehlers,



Tak for din henvendelse.

Du har helt ret i, at valgfrihed og fleksible og individuelle tilbud til medlemmerne er helt afgørende for en moderne faglig organisation. Den linje har DJØF fulgt gennem mange år, så du, og alle andre djøfere, får individuel rådgivning og bistand, hvad enten det gælder løn, faglige problemer eller hjælp til karriere- og kompetenceudvikling. For at vi skal kunne finansiere dette uden at hæve kontingentet, er det DJØFs mål at have så effektive administrative systemer som muligt, så vi bruger færrest mulige kontingentkroner på administrative opgaver. Det er blandt andet derfor, at det er et ufravigeligt krav, at DJØF Studerende-forsikringen skal betales via PBS.

Denne målsætning har den pris, at der ikke er 100 procent fleksibilitet til at imødekomme alle specialønsker, herunder det konkrete ønske om at kunne betale via to PBS-numre. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at DJØF årligt udsender godt 200.000 opkrævninger, og at det er første gang, vi har hørt ønsket om to PBS-numre udtrykt.

Venlig hilsen
Peter Vindelin Nielsen
Medlemsadministrationschef

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.