FAAF Generalforsamling 2007

15.11.2007

af

Stress igen på dagsordenen hos advokaterne.

Alt stress stammer fra privatlivet! Konstateringen stammer fra Carl-Mar Møller, der optrådte som en slags opvarmning, da FAAF (Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige i DJØF) holdt deres årlige generalforsamling den 27. oktober.

Men den må stå for Carl-Mar Møllers egen regning. For i FAAF har man ikke i sinde at lægge hele skylden på hjemmefronten, når det gælder stresspåvirkning. FAAF har flere gange taget temperaturen på stressniveauet i advokatbranchen, og konklusionen har været, at ja, stressen trives desværre i bedste velgående.

I 2005 gennemførte FAAF et konkret stressprojekt på den københavnske advokatvirksomhed DLA Nordic, og her var konklusionen den samme. Morten Schwartz Nielsen, den tidligere og nu genvalgte formand for FAAF, fortalte i sin beretning, at bestyrelsen ønsker at lave et lignende projekt i en mindre jysk advokatvirksomhed.

FAAF har også sat gang i et andet pilotprojekt, hvor seks advokater eller advokatfuldmægtige får et tilbud om gratis coaching. Bliver det en succes, er der planer om at brede det yderligere ud, sagde Morten Schwartz Nielsen. Kompetenceudvikling er i det hele taget et af bestyrelsens fokusområder. De har også fulgt og lobbyet for at påvirke de ændringer, der har været i advokatbranchen det forgangne år, lød det i den mundtlige beretning. Blandt andet advokatuddannelsen og hermed også den eksamen, som alle advokatfuldmægtige skal bestå, for at kunne få deres advokatbestalling. Her har FAAF ønsket, at det skal handle om advokatfærdigheder som forhandling og retssager frem for decideret jura. Og sådan er det blevet.

Folketinget har også vedtaget en lov, der betyder, at Advokatsamfundet ikke længere er en forening for advokater og advokatfuldmægtige, men en lovpligtig institution, der blandt andet skal sikre, at advokatstanden holder sin etiske sti ren. Det betyder, at Advokatsamfundet ikke tager sig af deciderede branchespørgsmål og heller ikke tager særlige erhvervspolitiske hensyn. Derfor bliver der sideløbende arbejdet på at etablere en ny brancheorganisation. Og her presser FAAF på for at sikre, at der bliver et klart fokus på arbejdsvilkårene i branchen og på rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, sagde Morten Schwartz Nielsen.

I forbindelse med den nye lov er det også sådan, at advokater og advokatfuldmægtige i fremtiden har pligt til at efteruddanne sig efter nogle nærmere givne regler, og det hilser FAAF velkommen, lød det fra formanden.

En deltager ved generalforsamlingen efterlyste særlige erfagrupper for advokater og advokatfuldmægtige. Her replicerede Morten Schwartz Nielsen, at der arbejdes på sagen, men at man mangler input til, hvilke slags grupper, der er efterspørgsel efter.

"Skal strafferet, internationalisering eller proces være nøgleordene - eller er det mere en hyggeklub I ønsker?" lød spørgsmålet fra formanden. Der kom ingen svar fra salen, men ifølge Morten Schwartz Nielsen er bestyrelsen meget modtagelig for ønsker.

Som sagt hedder formanden stadig Morten Schwartz Nielsen, og der blev i øvrigt kun skiftet ud på to af bestyrelsesposterne, der nu udgøres af tilsammen ti advokater og advokatfuldmægtige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger