24.8.2007
af
Eva Bøgelund
Første nummer af DJØF Bladet efter sommerferien var tykt som en lokaltelefonbog med 247 jobannoncer, hvor mange af annoncerne søgte flere nye medarbejdere på en gang.
Det er det største antal jobannoncer nogensinde i DJØF Bladet og en fordobling i forhold til august sidste år.
"Markedet er godt, men for blandt andet DJØF Bladet, Magisterbladet, Kommunalbladet er der en endnu større efterspørgsel. Og inden for offentlige stillinger er der sket et sandt boom," siger Kristian Lautrup-Nielsen, der er direktør i DJØFs annoncebureau DG Media A/S, som varetager annoncesalget for over 100 blade og magasiner. Han vurderer, at de 184 sider jobopslag i sidste nummer af DJØF Bladet indeholdt tilsammen 400-500 ledige stillinger.
I forhold til sidste år har DG Media oplevet en fordobling i omsætning og antal af jobannoncer på leder-, specialist- og administrativt niveau i den offentlige sektor. På DJØF-området har også advokater oprustet meget på rekrutteringen, siger Kristian Lautrup-Nielsen.
Det er ikke kun de store advokatfirmaer, men alle advokathuse. Derudover er det bare en generel stigning inden for alle DJØF-områder: Statslig administration, kommuner, undervisning, organisationer og det private område. Og det er alle former for jobs: Projektledere, direktører, jurister, fuldmægtige, kontorchefer, siger han.
Det bekræftes af udviklingskonsulent i DJØFs Karriere & Kompetencecenter, Lars Bo Andersson. Han vurderer, at der ikke tidligere har været brugt så mange penge herhjemme på employee- og brandingaktiviteter for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
"Virksomhederne profilerer sig i kamp med hinanden om at få fat i arbejdkraften."
Og mange metoder tages i brug. Bare for nogle år siden var det for eksempel ikke almindeligt at anbefale en bekendt til et job. Men det tager HR-cheferne imod med kyshånd i dag. Mange steder i det private falder der 'finders fee' - en præmie til dén, som skaffer en ny, dygtig medarbejder, siger han.
"De ved, at hvis de mangler en hardcore økonom, er der stort set ingen at få," siger han.
Lene Nilsson, HR Vice President i NNIT, et datterselskab af Novo Nordisk og Danmarks 4. største It-virksomhed, siger, at hele rekrutteringsmarkedet i dag i langt højere grad er blevet et netværksmarked.
Netværk skal forstås i bred forstand. Man skal gøre sin rekruttering kendt i nogle netværksfora, hvor folk diskuterer jobmulighederne med hinanden.
"DJØF er et eksempel på sådan et netværk. Det er noget af forklaringen på, at I får så mange annoncer."
Ledige stillinger