Under makroøkonomiens kurver

15.1.2007

af

Økonom Mette Præst Knudsens forskergen kom til sin ret, da hun begyndte at arbejde videnskabeligt med virksomheders udvikling og innovation. I dag er hun professor på SDU og i færd med at udvikle strategien for sin egen helt nye forskningsgruppe.

Når professor på Syddansk Universitet Mette Præst Knudsen forsker, er besøg på landets virksomheder en naturlig del af hendes arbejde. Gennem samtaler, interviews og spørgeskemaer får den 37-årige økonom på Institut for Marketing & Management og hendes kolleger input med hjem fra virksomhederne, som er et helt uundværligt råmateriale til deres forskning.

Hvordan kan man designe virksomheders innovation bedre? Hvordan organiserer man deres kompetencer, så de også kan overleve i fremtiden? Hvad betyder de forskellige rutiner for deres udviklingsprojekter? Er spørgsmål som har optaget den fynske forsker, lige siden hun som stud.oecon. i starten af 1990'erne blev præsenteret for fænomenet industriøkonomi. "Jeg blev enormt fascineret af det. I makroøkonomi er der bare nogle udbud- og efterspørgselskurver, men her kom vi helt ind under mekanismen på dem og så, hvad der kunne ændre dem. Og så kom vi jo til at snakke virksomheder. Det havde man aldrig gjort før," fortæller Mette Præst Knudsen.

Hvad er det med de brugere?

Siden er firmaers in/outsourcing, innovation og vidensdeling rykket betydeligt op på den videnskabelige agenda, og forskere som Mette Præst Knudsen bidrager til at drive udviklingen videre frem ved hele tiden at pege på nye relevante forskningsfelter.

For eksempel har hun været med til at lave en undersøgelse, der viser, at brugerdreven innovation faktisk har en negativ effekt for virksomhederne. "Det skyldes måske, at brugere ikke reelt ved, hvad de har behov for, og ikke kan forudse teknologiske spring," gisner økonomen, der fortsætter: "Men vi ved det ikke, og det åbner et helt nyt forskningsområde: Hvad er det med de her brugere? Hvad skal der til, for at vi får et positivt bidrag fra dem?"

Der er kommet ekstra glød i den fynske dialekt, og professoren på Syddansk Universitet lyder som en, der gerne med det samme ville gå sagen nærmere efter i sømmene med sine hypoteser og metoder. "Jeg har altid vidst, jeg ville være forsker," bekræfter Mette Præst Knudsen indtrykket og uddyber: "Jeg er grundlæggende utrolig nysgerrig og holder meget af at sætte nye teorier sammen på en ny måde og se, hvad der sker."

Det får hun rig mulighed for nu, hvor hun kan se frem til at få sin egen forskningsgruppe, der er speciel ved både at skulle omfatte ingeniører og marketingsforskere. "Det er selvfølgelig en privilegeret position at få lov til at sætte folk sammen i en gruppe, som ikke findes andre steder i Danmark, og lave strategien for, hvad den skal dække," siger hun.

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet