Psykisk belastning
10.11.2020
af
Tine Santesson
Illustration: Lightspring/Shutterstock
Stadig flere djøfere må gå på invalidepension. Derfor sætter pensionsselskabet P+ ind med med forebyggelse.
Stress, angst og depression får et stigende antal medlemmer af P+ til at søge om midlertidig invalidepension. Og ser man på, hvor mange der hvert år får tilkendt den midlertidige pension, er tallet mangedoblet siden 2011.
Udviklingen har fået pensionskassen til at udvikle to nye tilbud til deres medlemmer: Trivselslinjen og Sundhedskompasset.
”Vi vil gerne være med til at løse nogle af de aktuelle udfordringer vores medlemmer har. Og hvis vi kan støtte og guide dem i opløbet, kan det forhåbentlig hjælpe dem, så de ikke skal sygemeldes og måske ende med at søge midlertidig invalidepension på grund af forhold, der er begrundet i stress, angst eller depression,” siger Linda Ankerstjerne, medlemschef i P+.
Men ud over at hjælpe det enkelte medlem har det også et økonomisk sigte for P+.
”Hvis det betyder, at færre medlemmer søger om midlertidig invalidepension, er det klart, at der også ligger en økonomisk gevinst i det for pensionskassen og dermed for alle medlemmer,” siger Linda Ankerstjerne.
Trivselslinjen er en telefonisk rådgivning henvendt til medlemmer, der har symptomer på stress og mistrivsel, uanset om det skyldes arbejdsmæssige eller private forhold.
Telefonisk rådgivning af medlemmer om stress og mistrivsel. Rådgivningen er bemandet med sundhedsfaglige medarbejdere med en stresscoach-uddannelse.
Fokus er at finde årsagerne til stress og mistrivsel og give værktøjer til at:
Der er ikke kun medlemmer i mistrivsel, der kan få rådgivning. Ledere kan også få støtte til håndtering af stressramte medarbejdere eller en svær samtale med en medarbejder, der mistrives.
”Lederne vil nok typisk gå til HR-afdelingen, men nogle gange vil de måske gerne tale om nogle udfordringer, som de ikke har lyst til at bringe i spil over for en HR-partner,” siger Linda Ankerstjerne.
Sundhedskompasset er målrettet medlemmer, der allerede er ramt af sygdom og har svært ved at overskue deres muligheder og rettigheder i det offentlige sundhedsvæsen. De får telefonisk assistance af sygeplejersker og sundhedsjurister.
”Uanset hvor lang en uddannelse man har, kan det være svært at navigere rundt i den jungle af rettigheder, der ligger i social- og sundhedslovgivningen,” siger Linda Ankerstjerne.
Sundhedskompasset er målrettet medlemmer, der allerede er ramt af sygdom og ønsker hjælp til at navigere rundt i sundhedssystemet.
Rådgivningen er bemandet med sundhedsfaglige medarbejdere med en stresscoach-uddannelse og af sundhedsjurister.
Rådgiverne oplyser om patientrettigheder i forbindelse med forebyggelse, udredning, behandling og genoptræning.
Eksempler på, hvad rådgiverne kan hjælpe med:
P+ har indgået en aftale med Gjensidige Sundhed, der tager sig af alle henvendelser.
”De har ekspertisen – den har vi ikke selv internt i pensionskassen – så vi har lavet en særlig aftale for vores medlemmer,” siger Linda Ankerstjerne.
Der har indtil videre kun været et minimum af henvendelser til både Trivselslinjen og Sundhedskompasset. Men det skyldes måske, at de nye tilbud er lanceret midt i en corona-tid, siger Linda Ankerstjerne.
”Hele branchen er meget optaget af, hvad der kommer til at ske post-corona, fordi det ligesom ikke er comme il faut at tale om mange af de små mistrivsler lige nu.”
Ledige stillinger