Start-Up

Fra 2-værelses på Nørrebro til Sunset Blvd

30-01-2018
4 min.
Frederik Bjerager Christiansen droppede drømmejobbet for at gå 'all in' i startup-virksomheden Heaps. Foto: PR-foto

Frederik Bjerager Christiansen sagde sit absolutte drømmejob som graduate hos Nestlé op og flyttede til Los Angeles sammen med fire venner for at rejse penge til en fest-app. I dag, tre år senere, har appen over en halv million brugere, og tech-virksomheden Heaps består af ni mand.

Det er nytårsmorgen 2015. De fem venner Frederik, Niels, Kristoffer, Kim og Jens kigger på hinanden. De kan konstatere, at deres fest-app Heaps, næsten har fordoblet antallet af brugere fra 35.000 til 55.000 – nu vil de gå ’all in’. De er overbeviste om, at det ikke bare er danske festglade grupper, der gerne vil finde andre at feste med.

Og hvor og hvordan rejser man penge til at rulle en app ud over de danske grænser? Man tager til USA – nærmere bestemt L.A. Frederik Bjerager Christiansen siger sit absolutte drømmejob som marketing graduate hos Nestlé op, og de andre siger også op på deres job eller dropper ud af studiet.

En uge efter står de i Los Angeles.

Vi ruller lige tiden et år tilbage, hvor Frederik, Niels, Kristoffer og nogle andre venner har fejret, at Frederik er tilbage efter et halvt års studier i Indien. Nu mangler han kun specialet, før han kan kalde sig cand.merc. i Marketing og Management.

Det er hen på aftenen, og vennerne vil egentlig gerne have en rigtig fest stablet på benene. Men hvor finder man det på en tirsdag aften i et tilsyneladende halvdødt København? Ud ad Velux-vinduet får vennen Niels øje på tre piger i en lejlighed på den anden side af gaden, som danser rundt til Justin Bieber og drikker rosé.


LEDIGE STILLINGER

Rigshospitalet
Guldborgsund Kommune
Domstolsstyrelsen
Billund Kommune
Stevns Kommune
Køge Kommune

Vennerne hænger ud af vinduet og vifter med armene. De prøver at tænde og slukke lyset, og de kaster kuglepenne over vejen for at komme i kontakt med pigerne. Men pigerne finder aldrig ud af, at der er en flok fyre 15 meter fra dem, som gerne vil holde en fest med dem.

Næste morgen ærgrer vennerne sig over, at de ikke fik kontakt. Og de snakker om, at der måske også var en fest i gang lige om hjørnet, som de heller ikke blev en del af. Og så var det, at idéen til appen Heaps blev født. Hvorfor ikke gøre det nemt for festglade grupper at finde nogle andre at feste med i nærheden?

 

PictureHeader

Dagen derpå da stifterne af Heaps besluttede sig for at lave en fest-app. Foto: Privat

PictureHeader

Det var afgørende for Heaps-vennerne at deres app blev udbredt blandt de studerende på universiteterne i Los Angeles.  Foto: Privat

PictureHeader

De fem stiftere af Heaps er tilbage i København, hvor de arbejder med nye projekter, men de vil ikke løfte sløret for hvilke - endnu. Foto: Privat

De beslutter sig for at starte en virksomhed – og den skal have hele armen fra begyndelsen. De aftaler at mødes hver dag klokken 17 efter studier og job for at arbejde videre på idéen og udviklingen af den. De arbejder typisk til klokken 24 om aftenen og nogle gange til klokken to. I vennekredsen finder de to udviklere, Kim og Jens, der hopper af begejstring, da de hører om idéen – de går med ombord på projektet.

Og alle knokler.

”I medierne hører man altid det glamourøse ved at være startupper – men det er fordi, der kun bliver talt om det, der lykkes. Sandheden er, at det er hårdt arbejde, og at man i perioder sætter alt andet til side. Vi har brugt 10.000 timer på at dele flyers ud, og i meget lang tid fik vi et minimum af søvn,” siger Frederik Bjerager Christiansen.

Han beskriver det med, at det er som at sætte sig ind i Dæmonen i Tivoli. Der er opture og nedture, det går vildt stærkt, det snurrer rundt – man griner det ene øjeblik og er ved at kaste op det andet. Og samtidig kan man kigge over på sine gamle studiekammerater i Mariehønen, som stille og roligt men sikkert bevæger sig fremad.

Men altså ikke vennerne i Heaps, hvor der nærmest ingen afstand er mellem ord og handling.

Og i januar 2015 sidder de i en toværelses lejlighed i L.A. uden aircondition. Ni måneder senere bor de i et stort hus ved Sunset Boulevard med pool og jacuzzi. For der går ikke lang tid, før de har rejst de penge, de kom efter. De finder nemlig den helt rigtige vej ind til investorerne – de går via de studerende på blandt andet UCLA, der i massevis downloader appen, og med dem i ryggen, er det ikke svært at få foretræde for investorerne, der kan se potentialet i Heaps.



Det er en meget komprimeret version af, hvordan man rejser penge. Men i dag er vennerne tilbage i Danmark. De har udvidet forretningen med fire udviklere, der sidder forskellige steder i Europa. Appen har over en halv million brugere – flest i Danmark og Norge. Men Heaps dækker over meget mere end fest-appen. Heaps betegner sig som en tech-virksomhed, der bygger digitale produkter til fremtidens generationer. Og de fungerer som virksomheders ’projekt- X-afdeling’ – altså et team, der rykker ud og hjælper med at digitalisere en større eller mindre del af forretningen.

Frederik Bjerager Christiansen er CMO (chief marketing officer) i virksomheden.

”Vi sætter os ikke langsigtede mål, for alt ændrer sig alligevel så hurtigt inden for tech og digitalisering, men vi har drømme – dem holder vi dog for os selv lidt endnu.”

Én meget væsentlig faktor i, at Heaps ikke bare er endt med den ene app, er, at de havde det helt rigtige team fra starten, siger Frederik Bjerager Christiansen.

”Vi har stadig det samme ’love’ team, og vi har det stadigvæk rigtig sjovt sammen. Vi er aldrig trætte af hinandens selskab.”

Men farten på ’Dæmonen’ er sat ned med tyve procent. Og Frederik Bjerager Christiansen sover som regel otte timer om natten. Han spiser sundt og træner mindst hver anden dag. For han har fundet ud af, at det er den mest langtidsholdbare strategi.

 

4 gode råd til ’startupper’ fra Frederik Bjerager Christiansen

Forstå problemet, du vil løse: Brug meget tid på at forstå det problem, du vil løse, og de personer, du løser det for. Er det et problem for mange?

Diversitet i teamet: Sammensæt et team med de kompetencer, der skal til for at løse problemet.

Test: Antag intet. Test og forstå alt fra ’målgruppen’, ’deres problem’, ’løsning på problemet’ og ’hvordan sælger vi løsningen til dem?'

Løb dit start up i gang: Start småt og meget konkret med en simpel plan til at få de første brugere i 1-1 salg og marketing. Det behøver ikke at være skalerbart fra starten. Det skal nok komme.


1 Kommentar
5
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mario

02.02.2018 kl. 10.06

Det er lidt trist, at man i 2018 har brug for apps for at finde andre til at feste. Og hvis disse piger var på den anden side af gaden og kun 15 m fra drengene, skulle det så så have app for at kontakte dem? Det viser lidt, hvor syg socialt bliver vi som samfundet.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Brug af cookies   -   Cookie-indstillinger