6.1.2017
af
Eva Bøgelund
Illustration: LanKogal/Shutterstock
Virksomhederne hamstrer datahelte til datadrevne beslutninger. Du behøver ikke være algoritme-nørd, men tjek, om dit data-DNA er stærkt nok.
Har du datakompetencer – kan du finde og formidle data og få fakta på bordet til dem, der sidder på beslutningerne i din virksomhed eller institution? Så bliver du en efterspurgt vare på jobmarkedet.
Men hvad skal der til for at være en datahelt?
”Datahelten er i stand til at teste de påstande og ’plejer’, som man har omkring direktionsbordet. Han eller hun kan både lave den datadrevne analyse og formidle dataenes univers til andre,” forklarer Jens-Jacob Thuun Aarup.
Han er CEO i den hurtigtvoksende danske konsulentvirksomhed Inspari, som nu for tredje år i træk har undersøgt det datadrevne niveau i danske og denne gang også nordiske virksomheder.
Datahelte skal have dataforståelse samt statistiske og analytiske kompetencer, men ikke kun dét, viser analysen. Det handler også om at kunne sætte digitalisering og data på dagsordenen i virksomheden. Så du behøver ikke stå af allerede her, bare fordi du ikke er en algoritme-nørd fra DTU.
”Nej, nej, slet ikke,” understreger Jens-Jacob Thuun Aarup.
Han påpeger, at den mest efterspurgte kompetence er at forstå både data, analyse og forretning.
”Det mener jeg faktisk er en kæmpe mulighed for djøferne. Det kræver, at man dyrker sine digitale datakompetencer og bruger sin forretningsforståelse til at tænke i den praktiske anvendelse af de mange muligheder, data giver os i dag.”
Hvad skal man som djøfer gøre for at få nogle kompetencer her?
”Det er de unge, der kommer til at drive den digitale transformation, og dem, der kommer til at sætte data på dagsordenen for alvor. Man må godt finde sin indre nørd frem,” siger Jens-Jacob Thuun Aarup.
Og frem for alt skal man huske på, at mange virksomheder i dag opfatter sig selv som IT-virksomheder mere end noget andet, understreger han.
”Tag fx bare Zalando.com (Europas største online-modebutik, red.), der siger netop dét om sig selv.”
Danske Bank, som er blandt de private virksomheder, der i forvejen ansætter mange djøfere, befinder sig pga. ændrede kundeforventninger, nye konkurrenter og digitalisering midt i en omfattende transformation. Derfor har banken allerede nu et markant behov for stærke datakompetencer, fastslår rekrutteringschef Ole Bech-Petersen.
”Til at drive transformationen har vi brug for langt mere forskelligartede kompetencer, end vi engang havde. Det gælder ikke mindst profiler, der formår at gøre deres ekspertviden relevant for kunder og kolleger.”
Også i den offentlige sektor vil dataheltene blive revet væk, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsens direktør, Lars Frelle-Petersen.
”Jeg oplever en eksplosiv efterspørgsel efter medarbejdere med dataforståelse. Alle ministerier vil i de kommende år udbygge deres kompetencer på de områder og etablere eller udbygge dataenheder, der kan understøtte datadrevne analyser og beslutninger.”
Lars Frelle-Petersen kan godt genkende datahelten fra Insparis rapport – som dog sjældent vil være samlet i en person, understreger han.
”Vi har brug for mange forskellige kompetencer. Det vil være vigtigt med mangfoldighed i talenter.”
På hvilke af de seks nævnte kompetencer skal djøferne især spille ind?
”Djøfere kan spille ind på flere af dem, men vil efter min erfaring typisk være stærke på forretning, analyse og dataforståelse.”
Jens-Jacob Thuun-Aarup beretter om ’Fremtidens medarbejder’ på Djøfs nytårskur i København onsdag den 11. januar i VEGA.
Ledige stillinger