E-mails

Smileyer gør dig dummere, men rarere

19.6.2019

af

Illustration: Sasun Bughdaryan/Shutterstock

Illustration: Sasun Bughdaryan/Shutterstock

Smiler du i dine e-mails? 😊 Hvis du gør, udstråler du, at du er et venligt menneske, men desværre også lidt inkompetent. ☹️ Det viser ny forskning, som også fastslår, hvor mange smileyer du kan slippe af sted med i en enkelt mail.

Skal jeg sætte en smiley ind i den her mail? Eller vil det sende et forkert signal? Den overvejelse kender mange af os. Men for Antonia Erz blev den til et regulært forskningsprojekt.

Hun er lektor på Copenhagen Business School og mailer ofte med sine studerende. Fx når hun giver dem feedback. Sammen med forskerkolleger i England har hun undersøgt, hvilket indtryk studerende får af undervisere, der bruger smileyer i deres e-mails.

En gruppe studerende fik en mail uden smileyer, og en anden gruppe fik en mail med smileyer. Der var cirka to smileyer pr. mail og kun den helt almindelige smilende smiley: ☺️. De studerende opfattede den digitalt smilende underviser som varmere, men generelt også som mindre kompetent end underviseren, der holdt sig fra at bruge emojis.

”Men det er vigtigt at understrege, at smileyerne havde en meget stærkere effekt på at blive opfattet som varm end på at blive set på som mindre kompetent. Den positive effekt er altså stærkere end den negative,” fortæller Antonia Erz og forklarer, at ’varme’ i undersøgelsen skal forstås som en generelt positiv og venlig opfattelse af en anden person.

Over 800 studerende var med i forskningsprojektet, der viste, at hverken undervisernes alder, arbejdssted eller anciennitet betød noget for, hvordan de studerende opfattede smileyerne.

Men ét er, hvordan studerende opfatter deres underviseres smil på universitetet. Noget andet er, om konklusionen kan bredes ud til at gælde andre steder?

Om undersøgelsen

Smileyundersøgelsen hedder ‘Smile(y) – and Your Students Will Smile with You?: The Effects of Emoticons on Impressions, Evaluations, and Behaviour in Staff-to-student Communication’ og er udgivet I tidsskriftet Studies in Higher Education.

De studerende vurderede underviserne på seks skalaer med tallene fra 1 til 7.

I forhold til varme var skalaerne: kold/varm, ubehagelig/behagelig og uvenlig/venlig.

I forhold til kompetence hed skalaerne: inkompetent/kompetent, ukvalificeret/kvalificeret og klodset/dygtig.

Gælder også på arbejdspladser generelt

Selv om hun tager forbehold for, at smileyforsøgene foregik i et undervisningsmiljø, mener Antonia Erz, at konklusionen også kan bruges på arbejdspladser generelt. Bl.a. fordi et andet forskningsprojekt om smileyer og kundeservice nåede til samme konklusion.

Hun anbefaler dog at tage højde for den branche, du arbejder i, inden du spammer kollegerne med digitale smil. Arbejder du fx med seriøs business eller på et mere afslappet mediebureau?

”Du kan ikke bare putte smileyer ind alle vegne, og det kommer bestemt ikke til at signalere, at du er mere kompetent. Brug dem i små doser, og prøv dig frem for at finde ud af, hvor de virker.”

Og det gør smileyer bestemt ikke, når du skal kommunikere noget meget seriøst, understreger Antonia Erz.

I sine egne mails bruger Antonia Erz næsten udelukkende den smilende smiley ☺️ - og højst to pr mail.
Privatfoto
Hvor mange smileyer er for mange?

Smileyforskerne undersøgte også, hvad antallet af smileyer i en enkelt mail betyder for modtagerens opfattelse af afsenderen. Her viste det sig, at tre er max-grænsen. Strør man om sig med flere emojis, sætter man sig selv i et dårligt lys.

Inden forskningsprojektet var Antonia Erz forsigtig med at bruge smileyer, men nu smiler hun mere i sine mails til studerende.

”Hvis jeg taler med studerende ansigt-til-ansigt, så smiler jeg jo også i visse situationer. Måske fordi jeg vil understrege noget eller vise dem, at det er et venligt råd, jeg giver. I en e-mail, hvor jeg vil opmuntre dem positivt, vil det derfor også give mening at sende dem en smiley.”

Smileyens historie

Firmaet bag smileyen – The Smiley Company – tjener årligt 500 millioner dollars. Læs mere om, hvordan smileyen blev så blændende en forretning.

Den smilende smiley, som vi kender den, blev første gang tegnet i 1963. Men allerede for 4.000 år siden lavede en ukendt pottemager en antik smiley

Herhjemme var forfatteren og nobelprismodtageren Johannes V. Jensen litterær smiley first mover i år 1900.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet