Her er argumenterne, der giver dig mere i løn

9.5.2017

af

Illustration: T. Dallas/Shutterstock

Illustration: T. Dallas/Shutterstock

Selv om du ikke har fået lønstigning i flere år, kan det være et dårligt argument i en lønforhandling. Læs her, hvad de stærke argumenter er.

Om undersøgelsen

I løbet af april måned 2017 blev et repræsentativt udsnit af Djøfs medlemmer inviteret til at deltage i Djøfs lønforhandlingsundersøgelse. 2.167 har svaret på undersøgelsen, og undersøgelsen har en svarprocent på 28,5.

Når du sidder over for chefen til den årlige lønforhandling, har du en lang liste af begrundelser for, hvorfor du skal have mere i løn. Men nogle er meget mere brugbare end andre, hvis din løn skal have et nøk opad – og nogle kan endda have negative konsekvenser.

I en ny undersøgelse om lønforhandling, som Djøf har gennemført, har deltagerne markeret, hvilke argumenter de har brugt for at få en højere løn – og ikke mindst hvilke argumenter de selv mener har haft den største effekt. Listen er her: 

Listen falder meget godt i tråd med de argumenter, som chefkonsulent i Djøf Lydia Langgaard Djurhuus og hendes kollegaer anbefaler, når de underviser på Djøfs lønforhandlingskurser.

”Nogle arbejdspladser er styret af KPI’er, mens andre ikke er styret af et måleapparat – men det er min erfaring, at ’opnåede resultater’ uanset hvad er et meget væsentligt argument, når du skal forhandle din løn. Vi anbefaler, at du kan sætte spot på tre særlige resultater eller succeser, du har opnået i løbet af året.”

Lydia Langgaard Djurhuus siger, at det er en god idé løbende hen over året at notere dine succeser ned, så du ikke risikerer at glemme dem, når du endelig sidder til lønforhandlingen. 

Sæt spot på dine succeser

Men det er heller ikke sådan, at du skal gå og putte med dine succeser og kun trække dem frem den ene gang om året, hvor du sidder over for chefen.

”Du skal sørge for at være synlig undervejs, når der er noget, som lykkes rigtig godt. For det er jo ikke sådan, at din løn kun bliver fastsat ud fra den snak, du har med din chef en time én gang årligt.”

Det er selvfølgelig en balancegang, for du skal jo heller ikke virke for ’selvfed’ og hele tiden sætte spot på dig selv – det kommer der sjældent noget godt ud af, siger Lydia Langgaard Djurhuus.

”Men hvis du fx har været ude og holde et oplæg for nogle potentielle kunder, kan du bagefter skrive i en mail, at det var et godt møde, og at der kom fem nye ordrer ud af det.”

I argumentet ’mere ansvar’, som også er en vægtig begrundelse, ligger ikke alene lederansvar.

”Det kan være, at du har været ansvarlig for et større projekt eller har været med til at udføre en opgave, som har et særligt politisk fokus,” siger Lydia Langgaard Djurhuus.

Det er i det hele taget en god idé at eksemplificere, uanset hvilke pointer du bruger i din forhandling med chefen, siger hun.                          

Er du unik?

I den anden ende af skalaen peger Lydia Langgaard Djurhuus på argumentet ’manglende lønudvikling’ som noget, de fleste nok ikke vil få det store ud af at præsentere for chefen – hvilket passer meget fint med medlemmernes egen fornemmelse ifølge Djøfs undersøgelse.

”Hvorfor skulle chefen honorere dig, alene fordi du ikke har fået en lønstigning det seneste år? Det er selvfølgelig en anden snak, hvis din løn har stået stille i ti år.”

Der er til gengæld andet end det, der står på ovennævnte liste, som kan have en gunstig effekt på din løn, siger hun.

”Det kan godt være, at det ikke står i KPI’en, men mange chefer vil også have øje for, hvis du er den sociale sammenhængskraft i afdelingen. At du er den, der sørger for en god tone og godt humør, selv om alle har travlt. Det kan også være, at du har en særlig kvalifikation, som kommer virksomheden til gode – du kan måske tale flydende fransk, fordi din far er franskmand.”

Og så har nøglemedarbejdere typisk også et rigtig godt kort på hånden.

”Med den nye persondataforordning bliver der indført en række krav om, at alle virksomheder skal have et klart overblik over personoplysninger. Hvis du fx er ansvarlig for at implementere, vedligeholde og overholde de nye krav, så er du en uundværlig medarbejder,” siger Lydia Langgaard Djurhuus.

Der er i det hele taget meget, du kan hive frem, som kan sætte dig i en gunstig forhandlingsposition. Men der er også argumenter, du aldrig skal bruge.

”Lad være med at true din chef med, at du går, hvis ikke du får mere i løn – medmindre du har tænkt dig at gøre alvor af det. Min erfaring er, at trusler ikke dur. Chefen kan bare vælge at sige: ’Be my guest.’ Og hvorfor skulle han eller hun have lyst til at give dig mere i løn, når du lige har givet et vink med en vognstang om, at du er på vej væk,” påpeger Lydia Langgaard Djurhuus.

                           

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

André
6 år siden
Til alle der, lige som mig, undrede sig over hvad "KPI" står for (der virker som indforstået sprog) i artiklen, så er det "Key Performance Indicator".