Pas på: Snup ikke din arbejdsgivers kunder

17.5.2016

af

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Det kan være tillokkende at arbejde benhårdt på sin fremtid som selvstændig, mens man stadig har en fast stilling. Men kravet om loyalitet sætter nogle begrænsninger. Læs her, hvad du må og ikke må.

Se hvad loyalitetsforpligtelsen dækker over:

Tilladt:

  • Indgåelse og indretning af lejemål
  • Køb af kontorinventar m.v.
  • Oprettelse af telefon
  • Forberedelse af hjemmeside offline
  • Indledende drøftelser med leverandører. Må ikke påvirke arbejdsgiverens kundekreds, leverandører m.v.
  • Momsregistrering og stiftelse af selskab. Dog må virksomheden ikke være oprettet, før du er fratrådt.

 

Forbudt:

  • Markedsføring
  • Udøvelse af ledelse og salgsfunktioner
  • Direkte salg og påvirkning af markedet
  • Påvirkning af arbejdsgiverens ansatte
  • Aktiv hjemmeside

Bortvisning og ingen løn. Det er risikoen, hvis du overtræder din loyalitetsforpligtelse over for din arbejdsgiver – også selvom du har sagt op.

Har du planer om at blive selvstændig og banke en ny, konkurrerende virksomhed op fra bunden, skal du derfor være forsigtig, når du har været forbi chefen for at aflevere din opsigelse. Det er ganske vist spændende nyheder, men det er ikke alle, du må dele dem med. Du må nemlig ikke sende en mail ud og informere om dit karriereskifte til alle de kunder, som du måske har stået for kontakten med gennem flere år.

“Arbejdsgiveren skal stå for at informere sine kunder. Men vi ser flere eksempler på, at medarbejderne selv kommer til at påtage sig opgaven, og det må de ikke,” siger René Rasmussen, chefkonsulent i Djøf.

Det gælder altså om at have styr på, hvad man må og ikke må, hvis overgangen fra lønmodtager til selvstændig skal foregå efter bogen. Din arbejdsgiver kan ikke forhindre dig i at stable en konkurrerende virksomhed på benene, men samtidig er der en række begrænsninger, du skal rette dig efter. 

“Man skal altid opfylde loyalitetsforpligtelsen over for sin gamle arbejdsgiver. Helt overordnet betyder det, at du ikke må gå ind og påvirke markedet ved at markedsføre dig selv eller kontakte kunder,” siger han. 

Gå i gang med alt det praktiske

I stedet kan du tage sig af alt det praktiske arbejde med at finde lokaler og indgå lejemål, købe alt du skal bruge af inventar og endda påbegynde udviklingen af en digital profil på nettet – bare det foregår offline. 

“Der har været sager, hvor man har gjort sin hjemmeside tilgængelig online, inden den var færdig. Sådan noget skal man passe på med, for det bliver betragtet som markedsføring, også selvom det ikke var hensigten,” siger René Rasmussen. 

Efter opsigelsesperioden er udløbet, bliver kravet om loyalitet skiftet ud med markedsføringsloven. Den sikrer bl.a., at man ikke benytter sig af fortrolig viden fra sin gamle arbejdsplads til at starte en konkurrerende virksomhed. Det gælder også jagten på kunder. 

“Du må ikke målrettet kontakte kunder, som du tidligere har fået kendskab til gennem din ansættelse. Det skal ske gennem en generel henvendelse til markedet,” siger René Rasmussen og tilføjer, at man også bør tjekke sin gamle kontrakt for særlige konkurrence- og kundeklausuler, som kan afskære én fra overhovedet at starte en virksomhed.  

Sådan er straffen

Ved en overtrædelse af loyalitetsforpligtelsen kan arbejdsgiveren gå ind og bortvise en medarbejder fra dags dato uden løn for resten af opsigelsesperioden. Men der kan også komme erstatningskrav ind i billedet, hvis arbejdsgiveren har lidt tab som følge af den nye virksomhed. 

“I yderste konsekvens kan der endda blive nedlagt fogedforbud mod din virksomhed, så du ikke kan komme videre,” siger René Rasmussen. 

Ved brud på markedsføringsloven opererer man typisk med bødestraffe og erstatningsansvar af forskellige størrelse.

  

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet