Din chef rykker længere væk i fremtiden

16.2.2016

af

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Hvad sker der med det psykiske arbejdsmiljø, når du arbejder virtuelt? Hør hvad der er de største fælder. Og de største fordele.

MERE OM VIRTUELT ARBEJDSMILJØ

Onsdag 8. juni er der en åben konference i København arrangeret af COWI, CBS og SDU om værktøjer til at få et godt psykisk arbejdsmiljø i det virtuelle arbejde.

Hold øje på cowi.com

 

Til efteråret udgiver holdet bag projektet en bog om psykisk arbejdsmiljø i virtuelt arbejde.

Sidder du ét sted og din chef et andet sted i landet eller i et helt andet land? Arbejder du hjemme flere dage om ugen? Skal dit job flyttes ud?

Videnarbejde på distancen bliver et af fremtidens arbejdsvilkår på godt og ondt. Så hvordan får man det bedste arbejdsmiljø ud af det?

Det har et forskningsprojekt med COWI, CBS og SDU nu kortlagt på fire arbejdspladser, hvor det daglige samarbejde sker virtuelt – tre private virksomheder, heraf to globale med afdelinger i Danmark plus en offentlig organisation.

Den 8. juni bliver resultaterne af projektet fremlagt på en åben konference med gode råd til ledere og HR-folk.

Susie Kjær, der er projektleder og arbejdspsykolog i COWI, kan allerede nu afsløre de to største udfordringer for det psykiske arbejdsmiljø.

Chefen skal kunne skabe nærvær

Den første og største er at skabe nærvær, tillid og sammenhæng. Kort sagt: Menneskelighed på tværs.

Det gælder både leder og medarbejder imellem og medarbejdere indbyrdes, og det har stor betydning for opgaveløsningen.

”Man kan let komme til at føle sig isoleret, og at man ikke er en del af organisationen,” forklarer Susie Kjær.

Derfor bør ledere bevidst lære virtuel ledelse, som stiller store krav til lederens evne til at kommunikere, fastslår hun.

”Du skal kunne få dem, som sidder ude på distancen, til at føle sig lige så meget en del af holdet og lige så betydningsfulde som de, der sidder tæt på ledelsen.”

Svært at opdage stress

Den anden store udfordring er, at det er sværere at opdage stress.

”Stress forekom hyppigt, konstaterede vi,” fortæller Susie Kjær.

”Vi kan ikke påvise, at det er det virtuelle arbejde hen over geografiske afstande, der er hovedårsagen bag stress. Men det er sværere for både ledere og kolleger at spotte stress hos en medarbejder. Man falder lettere igennem og bliver ikke opdaget.”

Derfor skal ledere have en klar strategi for, hvordan man som arbejdsplads opdager og håndterer stress hos de medarbejdere, de leder virtuelt.

Kunsten at holde et virtuelt møde

Som et led i projektet er ledere og ledergrupper i fællesskab i de fire virksomheder blevet coachet i virtuel ledelse.

Noget af det, man skal kunne som virtuel leder, er at mestre kunsten at holde gode virtuelle møder.

”Det stiller langt større krav til lederens evne til at strukturere mødet og til at få alle på banen med input, end et almindeligt møde gør. Det er ikke nok, at man bare siger, at alle er velkomne til at melde ind,” forklarer Susie Kjær.

Det dur heller ikke at sjuske med det tekniske udstyr til virtuelle møder, hvad mange virksomheder gør, for det skal være i top og i orden, understreger hun.

Telefon og mail kræver også mere af lederen end ellers.

”Du skal kunne skabe nærvær i telefonen, og du skal være præcis i dine e-mails og kende virkningen af dine formuleringer.”

For en besked givet i en mail virker psykologisk anderledes end at få den i en samtale.

Men der skal også være en struktur med, at man møder hinanden fysisk en gang imellem. I det mindste én gang om året, men helst hver gang, man starter et nyt projekt med mange deltagere og en fælles deadline.

Også social kapital i virtuelt arbejde

På trods af de udfordringer, der er, fandt projektet helt klart eksempler på høj social kapital i virtuelt arbejde, understreger Susie Kjær.

Social kapital er her defineret som ’samarbejde om kerneopgaven, tillidsfuldt samarbejde og retfærdigt samarbejde’.

Medarbejderne oplever også mange fordele ved at arbejde på distancen.

”Før skulle alle bruge en masse rejsetid. Det slipper man for nu.”

Den virtuelle arbejdsform betyder også, at man kan tiltrække eftertragtede, højtspecialiserede medarbejdere, som ville have sagt nej til jobbet, hvis de skulle være flyttet efter det.

”Det var noget, både ledere og medarbejderne fremhævede," forklarer Susie Kjær.

Medarbejderne oplever, at dét at kunne tiltrække specialisterne giver større variation i teamet og mere sparring og aflastning, end der ellers ville have været mulighed for.

”Mange specialister kan man i dag kun tiltrække, hvis man kan tilbyde dem virtuelt arbejde. Det bør de statsinstitutioner, der nu skal flytte ud, helt sikkert tænke i.”

 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet