”Jeg kan ikke jonglere det hele på én gang”

24.9.2015

af

På grund af fremdriftsreformen skal Sarah Abdelhamid i gang med specialet, mens hun passer et fuldtidsarbejde på den anden side af jorden.

23-årige Sarah Abdelhamid brugte sommerferien på at tage to ekstra fag, da hun ikke kunne få meritoverført sit praktikophold i Sidney til de 30 ECTS-point, hun skal opnå hvert semester. I Australien skal hun være handelspraktikant i Det Danske Generalkonsulat, som blandt andet hjælper danske virksomheder med at træde ind på det australske marked. Desværre føler hun ikke, at studiefremdriftsreformen hjælper hende selv med at komme ind på arbejdsmarkedet derhjemme efter studiet.

”Jeg har mine mål og ambitioner, og jeg kører efter dem. Jeg begyndte at læse lige efter gymnasiet, men der er jo nogle konsekvenser af, at jeg har kørt igennem på den her måde. Jeg har jo ikke så meget erhvervs- og livserfaring.”

Det var blandt andet derfor, hun søgte praktikstillingen, men også fordi den giver god mening i forhold til hendes cand.merc.-studie i Global Marketing & Innovation Management. Desuden vil hun gerne arbejde med international handel og eksport, når hun bliver færdig.

Mens hun er i Australien og passer sin fuldtidspraktik, skal hun også skrive en større praktikrapport. Og så skal hun lige finde specialevejleder, vælge emne og læse om det, lave problemformulering, underskrive specialekontrakt og faktisk også starte på specialet, inden hun kommer tilbage til Danmark. Alt sammen en konsekvens af studiefremdriftsreformen, fortæller hun.

”Hvis jeg selv kunne bestemme, gik jeg først i gang med at kigge på specialet, når jeg kom hjem fra Australien, men det er ikke muligt, som det er nu.”

”Jeg prøver bare at gøre mig relevant”

Hun overvejer derfor at bruge et af sine tre specialeforsøg på at aflevere blankt.

”Der er faktisk flere, der blanker første forsøg. De melder sig til, går i gang, og afleverer så et blankt stykke papir, så de får nogle flere måneder til at skrive. Hvis du blanker, skal du lave din problemformulering om i næste forsøg, så der er det en god idé at lave en fup-problemformulering første gang.”

Hun har det skidt med at aflevere blankt, men føler ikke, at hun har andre muligheder, hvis hun også skal lave et godt speciale.

”Jeg prøver faktisk bare at gøre mig relevant over for erhvervslivet ved at få nogle relevante kompetencer og udvikle mig ved at tage det her praktikophold. Men reformen stopper de muligheder, jeg har for at blive dygtigere, for jeg kan ikke jonglere med det hele på én gang.”

 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet