Er netværk det nye sort - igen?

12.8.2015

af

For ti år siden var networking det nye buzzword, og vi oksede rundt til diverse netværksarrangementer. Mange gik skuffede fra møderne, og trenden gik lidt i sig selv. Men hvis man skal tro Simone Lemming Andersen, så er en ny netværksbølge på vej.

Forfatter og foredragsholder Simone Lemming Andersen skrev sidste år bogen ’Networking – Tør du lade være?’, og hun mener, at der er en helt naturlig forklaring på, hvorfor networking i første omgang ikke var den store succes herhjemme: Vi er danskere.

”Da det kom frem for 10-12 år siden, var der en kæmpe interesse, men networking er bare ikke noget, der falder danskere naturligt. Vi tror voldsomt meget på lighed og har en grundlæggende fornemmelse af, at networking handler om nepotisme eller om at rane til sig. Så selv om der kom mange netværksgrupper, gik de lidt i sig selv igen, fordi folk ikke følte, at de fik nok ud af dem. Men det er, fordi vi – modsat fx amerikanere eller kinesere – ikke er opdraget med, at vi kan udvikle os og sætte vores egne og andres potentialer i spil ved at networke.”

Hvad gik der galt?

”Der manglede fx nogle gode facilitatorer, som kunne skabe dynamik i netværksgrupperne. Folk betalte jo rask væk mange penge for at komme til en antal møder, hvor man stort set kun spiste og derefter memorerede sin elevatortale for de andre deltagere. Og så er vi danskere ikke så gode til selv at henvende os til andre – hvis vi fx er på kursus, så hader vi pauserne, hvor vi selv skal opsøge nogen at tale med. Det bliver vi nødt til at blive bedre til, og det er faktisk ikke så svært at lære.”

Hvordan er den nye bølge af networking?

”Vi har brugt alt for meget tid på networking, og mange er blevet forvirrede over, hvordan de skulle håndtere de mange kontakter, de fik samlet sammen. Derfor er den nye måde at networke på – networking 2.0 – en langt mere målrettet og fokuseret måde at dyrke disciplinen på. Undersøgelser viser, at den gennemsnitlige menneskehjerne kun kan rumme 100-230 kontakter. Så det handler ikke om at have flest, men om kvaliteten i kontakterne. Helt konkret skal du sætte dig ned og lave en korttidsstrategi for det næste år. Hvad vil du gerne opnå? Skriv det ned og skriv så ned, hvem du allerede kender, som kan hjælpe dig, og hvem du mangler for at nå dine mål. 

Så laver du en langtidsstrategi, hvor du finder tre-fem ­knudepunkter – det er folk, som har rigtig mange kontakter til mange forskellige verdener. Dem begynder du så at nærme dig ved fx at skrive til dem eller på anden måde gøre dig synlig for dem. Men det er jo ikke sådan, at du bare skriver og beder dem om at hjælpe – du er også nødt til at sende noget social kapital ud. Altså gøre opmærksom på, hvad du evt. kan hjælpe denne person med.”

Men hjælper det overhovedet at netværke?

”Jeg er blevet så god til at arbejde med mine strategier, at jeg nærmest skal passe på med, hvad jeg ønsker mig! Det er, ­fordi jeg er meget konkret og fokuseret i mine netværksvalg. Der er mange, der er for fluffy i deres ønsker og for direkte, når de gerne vil opnå noget. Man går ikke bare hen til en konference og begynder at sælge sin vare – du bruger måske timer på at tale om alt muligt forskelligt. Der er ikke noget værre end folk, der bare vil pådutte én noget. Når man vil netværke, skal man også opbygge tillid til hinanden – du kunne jo ikke finde på at anbefale en, du slet ikke kender, til et job, vel? Så man skal mødes face to face og tale sig ind på, hvad man kan bruge hinanden til. Det går begge veje.

Hvornår har du sidst selv opnået noget ved hjælp af networking?

”Jeg har i mange år drømt om at udgive en bog på det kinesiske eller europæiske marked. Idéen kom igen for otte måneder siden, og jeg kontaktede et af mine knudepunkter, som sendte mig videre til en kontakt i London. Hun tog mig med til et møde i Det Danske Handelskammer, hvor jeg blev introduceret til en mand, som har kontakter i den britiske forlagsverden. Jeg skrev til forlaget en tirsdag, blev kaldt til møde torsdag og underskrev en kontrakt på en international bogudgivelse om søndagen.”

Simone Lemming Andersen har skrevet bogen:
Networking – Tør du lade være?

5 trin til networking:

  1. Skriv ned, hvad du gerne vil opnå inden for det næste år (korttidsstrategien).
  2. Bliv bevidst omkring dine knudepunkter.
  3. Åben fremover din bevidsthed for nye potentielle knudepunkter.
  4. Husk at man ikke får noget, hvis man ikke selv tilbyder at hjælpe andre.
  5. Sørg for jævnligt at møde og pleje dine knudepunkter.
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet