Så sig dog tak, chef

7.4.2015

af

Gør anerkendelse til en god vane. Det lille ord tak er nemlig det mest betydningsfulde ord, en chef kan sige, lyder det fra ledelsesrådgiver.

Hvor ofte får du sagt tak til dine kolleger og medarbejdere? Hvis det hører til sjældenhederne, at du tager ordet tak i din mund, bør du simpelthen sætte det i system, så du får det lille ord brugt – for det har så uendelig stor betydning.

Sådan lyder opfordringen i et indlæg på LinkedIn fra den britiske ledelsesrådgiver Bernard Marr. 

Vi tåler bedre ris, når vi får ros

Anita Mac, lektor på RUC, Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologi er af samme opfattelse - tak, og anerkendelse i det hele taget, er vigtigt både leder og medarbejder imellem og kolleger imellem.

”Vi kan langt bedre tåle kritik, hvis vi også får tak for det, vi skal have tak for.”

Og som Bernard Marr skriver, er der to ting, vi mennesker stræber mere efter end sex og penge: anerkendelse og ros.

Men hvis du er én af dem, der for sjældent få giver dine medarbejdere og kolleger et klap på skulderen, har Bernard Marr følgende tip til, hvordan du får anerkendelse og ros ind som en fast del af din hverdag – for du kan altid finde noget at takke for:

  • Sæt 10 minutter af om ugen, hvor du siger tak til medarbejdere og kolleger. Det kan være så simpelt som tre linjer i en e-mail, hvor du takker dem for deres arbejde eller bidrag.
  • Skriv en håndskreven tak, når det er muligt. I den digitale tidsalder betyder personlige hilsner mere end nogensinde.
  • Og husk den gamle frase: Giv kritik i det private rum – giv ros i det offentlige. Ros får typisk endnu større effekt, når kolleger og chefer lytter på. 
Tak kan ikke sættes på formel

Anita Mac er enig i, at vi skal være bevidste om at anerkende vores medarbejdere og kolleger. Men tak kan ikke sættes på formel, og det batter ikke noget, hvis det bare bliver givet pr. automatik – det skal være ægte, understreger hun.

”Det nytter ikke noget, hvis det foregår på en autistisk og rigid måde. Det forudsætter en sund kultur, hvis ordet tak skal have en positiv effekt, for ordet i sig selv løser ikke noget. En usund kultur kan fx være en kultur, hvor kritik ikke er velkommen, ” siger Anita Mac

For så kan det jo nemt blive lidt hult med alt det takkeri, mener hun.

Men tak skal der til.

”For det kan være svært at høre kritikken, hvis det er det eneste, man hører, så bliver det lidt ligesom med lærerens røde streger.”

Men selv om Bernard Marr opfordrer til at sætte anerkendelse i system for at huske at give den, så er han heller ikke fortaler for automatiseret ros.

Han peger på den amerikanske legetøjsvirksomhed Mattel, der har institutionaliseret deres tak. De har et system, hvor medarbejdere elektronisk kan give hinanden anerkendelses-certifikater, der udløser en kop gratis kaffe eller en sodavand i kantinen til de medarbejdere, der får mest ros af hinanden.

Bernard Marr synes, det er pudsig måde at dele ros ud på – men nok ikke én, han vil anbefale. For han mener, det er vigtigt, at du får at vide, hvorfor du får tak, og at du ved, hvem der takker dig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

William Bak
9 år siden
Tak for artiklen. Det betyder saa meget for saa mange med dette korte ord paa kun tre bogstaver.
Gitte Krog-Meyer Holmen
9 år siden
Tak virker kun, når det kommer fra hjertet