Forener brætspil med statskundskab

2.12.2015

af

Daniel Skjold Pedersen udvikler brætspil som hobby og karriere. I løbet af det næste års tid udkommer seks af hans spil, og han har idéer til endnu flere.

Hylderne er fyldt med brætspil i alle former og farver på brætspilscaféen Bastard Café i København. Daniel Skjold Pedersen sidder ved et træbord og er ved at stille spillet '13 Days: The Cuban Missile Crisis' op. Han og vennen ­Asger Sams Granerud har sammen designet spillet, som udkommer i begyndelsen af næste år.

”I spillet er man enten USA eller Sovjet. Man spiller sig gennem de 13 dage under Cubakrisen som to ­supermagter, der kæmper om at være den stærke og ikke tabe ansigt udadtil. Samtidig må man ikke eskalere krisen, så der pludselig bliver atomkrig,” fortæller han, mens han lægger et spilkort med et billede af Fidel Castro op på bordet

Spillet om Cubakrisen forener hans baggrund som statskundskaber og det politiske spil, der var under krisen, med hans interesse for at lave brætspil. Han har mange flere spil på vej, og også nogle, der er langt mindre fagnørdede. Blandt andet ét, hvor man skal grave efter guld, og ét, hvor spillerne skal samarbejde om at navigere et piratskib bygget op i pap.

”Jeg gik i gang med at lave spil som et rent hobbyprojekt, men så opdagede jeg, at jeg var god til det. Jeg gør det mest, fordi jeg ikke kan lade være. Jeg kan godt lide at bygge små verdener op og også at administrere projekterne fra idéfase til koncept, at sælge dem til udgivere og tænke i målgrupper og nogle gange at være art director.”

Spildesign er ikke noget, han tjener penge på endnu. Det sker ikke før, at spillene begynder at sælge i butikkerne og på nettet, og han ser meget sin hobby som en tidsinvestering i en fremtidig karriere. Han overvejer da også at starte sin egen virksomhed med freelance spildesign, spiludvikling og konsulentbistand og er hele tiden på jagt efter nye projekter og mulige samarbejdspartnere.

”Der er en rød tråd i forhold til min uddannelse på Statskundskab, men den ligger måske lidt løst. Blandt andet det med at definere nogle problemer, lave en struktur og systematisere processer baseret på erfaringsopsamling. Og også bare det at præsentere spillet for forskellige målgrupper, som har paralleller til, når man for eksempel som embedsmand præsenterer problemstillinger for forskellige modtagere.” 

Hvad giver det dig at lave spil?

”Det vigtigste for mig er at give folk nogle gode oplevelser. Og så kan jeg personligt godt lide tanken om, at en skæv idé efter en masse slid og slæb ender som et konkret produkt.” 

Hvad giver det dig at lave spil?

”Det vigtigste for mig er at give folk nogle gode oplevelser. Og så kan jeg personligt godt lide tanken om, at en skæv idé efter en masse slid og slæb ender som et konkret produkt.” 

Hvorfor laver du brætspil i den digitale tidsalder?

”Brætspil giver en unik social interaktion, som man ikke opnår digitalt. Man kan desuden udfordre fysikken og materialerne på en anden måde. Men det er også interessant, at de to verdener smelter mere og mere sammen for tiden.” 

Forklar kort Cubakrisen

”I 13 nervepirrende dage i 1962 var menneskehedens fremtid på spil på grund af truslen om atomkrig. Kort fortalt havde Sovjet opstillet nogle atommissiler på Cuba, som USA ikke ville acceptere. Det førte blandt andet til, at USA lavede en flådeblokade af Cuba. Krisen endte med en underhåndsaftale, hvor Sovjet fjernede missilerne fra Cuba mod, at USA fjernede nogle missiler i Europa.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Mathias Vinzent-Kerkov
8 år siden
Fedt! Lyder virkelig spændende. Hvis der findes fx en facebook-side med det, må I gerne oplyse det, så man kan holde sig orienteret i, hvad der kommer :-)