Betragt din bog som et udvidet visitkort

4.11.2015

af

For Mette Korsgaard hos Gyldendal Business er den gode fagbogsidé den, der møder læseren, hvor læseren er med viden, fortolkning eller hjælp inden for det aktuelle emne. Den gode bogidé overrasker desuden læseren undervejs.

En god øvelse, inden man går i gang med at ­tænke i konkret bogidé, er at forestille sig, at man skal ­holde et foredrag til et bredt publikum,” råder ­Mette Korsgaard, der er forlagsredaktør hos Gyldendal ­Business.

”Ville du kunne det, og hvad er det i givet fald for områder i din specialistviden, som kunne bredes ud og have ­interesse for andre end fagkolleger? Har du gode eksempler og cases, eller er du god til at give det en samfundsmæssig relevans ­eller aktualitet, så grib fat i den side også.”

At der allerede er skrevet bøger om emnet, betyder knap så meget for, om din idé har udgivelsespotentiale.

”Meget få emner er statiske, og vi får hele tiden ny ­viden eller andre vinkler på den eksisterende, så det er ingen ­hindring,” slår Mette Korsgaard fast.

Du skal blot i din beskrivelse fortælle, hvorfor din vinkel på emnet gør den mere interessant for målgruppen end den litteratur, der allerede eksisterer. Og hvordan du har tænkt dig, at en endelig bog skal adskille sig fra andre, der allerede findes på boghandlernes hylder.

Beskriv idéen, målgruppen og dig selv

Du skal kunne give en grundig beskrivelse af bogidéen, når du kontakter forlaget. En beskrivelse af de enkelte kapitler og deres omfang kan vise forlaget, hvordan du vægter række­følgen og prioriterer stoffet. Du må også gerne have gjort dig tanker om målgruppe og salgskanaler, så du hjælper forlaget med at vurdere det kommercielle potentiale.

Har du en blog eller bevæger dig andre steder på ­sociale medier, hvor du har et talerør til din målgruppe, så husk at nævne det, anbefaler Mette Korsgaard. Det samme gælder, hvis du skriver til relevante fagblade eller aviser, eller hvis du er med i et netværk, som kunne have interesse for din bog. Det kan, udover at vise bogens relevans og salgspotentiale, også være et godt udgangspunkt for markedsførings­arbejdet.

Endelig vil forlaget gerne have en beskrivelse af dig selv og din baggrund for at skrive bogen. Hvorfor er det netop dig, der skal skrive den? Det er positivt, hvis du kan vise, at du er ekspert på det område, den beskæftiger sig med, men lige så vigtigt er det, at du også har en god fornemmelse for at formidle din faglige viden til din målgruppe.

Brug forlagets kompetencer

Du behøver ikke vente med at kontakte Gyldendal Business, til du har et færdigt manuskript. Faktisk foretrækker forlaget at høre fra dig tidligere, så I sammen kan sætte de bedste rammer op for bogen.

”Hos os er det bestemt ikke et krav, at der ligger et færdigt manus. Normalt foretrækker vi, at der ikke gør, så vi sammen med forfatteren kan skitsere stregerne for den endelige bog og på den måde være med til at guide hen imod et færdigt produkt. Vi vil dog altid gerne se en prøve på et kapitel, så vi kan danne os et indtryk af forfatterens evne til at formidle,” siger Mette Korsgaard.

Hvor hurtigt manuskriptet så i praksis skal skrives, er noget, I aftaler i fællesskab. Det vil i sidste ende primært ­basere sig på, hvad forfatteren mener er realistisk. Den deadline bliver så skrevet ind i forlagskontrakten.

Regn dog ikke med at blive forgyldt, når din bog kommer på gaden. Og lad være med at regne din timeløn ud. De fleste danske fagbøger sælger under 5.000 eksemplarer, så de færreste fagbogsforfattere bliver rige.

Til gengæld kan der være andre fordele, som kan gavne din karriere og indtjening på længere sigt.

”Du kan betragte din bog som et udvidet visitkort. For mange af vores forfattere giver det direkte adgang til foredrag og en mere offentlig platform som ekspert på området,” siger Mette Korsgaard.

Læs mere om Gyldendal Business på gyldendalbusiness.dk

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet