13.5.2014
af
Annette Birch
Din evne til at håndtere kritik er vigtig for succes på arbejdspladsen – men den skal foregå som en dialog mellem dig og din leder.
Har du en chef, der forventer, at du kan tage en jævn strøm af kritik med et smil? Så er du ikke alene. En amerikansk undersøgelse fra det amerikanske Poynter Institute viser, at både chefer, lærere og studerende mener, at en afgørende egenskab for at klare sig godt i jobbet er evnen til at håndtere kritik.
Butch Ward, der underviser på Poynter, kritiserer dog undersøgelsen for kun at fokusere på medarbejderens evne til at håndtere negativ kritik. Det er også vigtigt, at lederen formulerer kritikken på en måde, så medarbejderen lærer af den.
Erhvervspsykolog Pia Frahm er enig i, at evnen til at håndtere kritik er vigtig for at udvikle sig. Men den skal foregå som en dialog mellem leder og medarbejder.
”Det er et spørgsmål, om jeg som medarbejder kan bruge den til at blive bedre. En vellykket kritik handler både om måden, den bliver givet på og den måde, den bliver modtaget på,” siger Frahm.
Chefen skal holde sig kritikkens formål for øje. Kritikken skal hjælpe medarbejderen til at blive bedre til sit arbejde. Det er Pia Frahm enig med den amerikanske forsker i.
Pia Frahms råd er, at kritikken skal være:
Men medarbejderen skal også være åben og lytte til, hvad chefen siger. Her mener Pia Frahm, at det er vigtigt ikke at gå i defensiven, selv om kritikken kan virke hård for så hører man faktisk ikke, hvad der bliver sagt.
Ledige stillinger