Giver gymnasieelever demokratioplevelser

26.2.2014

af

Asger Narud og Mathias Mark Bornæs læser statskundskab.I deres fritid har de udviklet et undervisningskoncept, der får deltagerne til at føle og tænke demokrati.
Mathias forklarer.

Mathias' og Asgers iværksætterråd:

”Perfektionisme kan dræbe dit drive. Det er vigtigt hele tiden at komme ud i virkeligheden og afprøve din idé.”

Hvad går jeres koncept ud på?

”Det er et undervisningskoncept, som vi kalder ´Demokrati i Praksis´. Det er baseret på dialog og deltagelse blandt eleverne og et interaktivt element med afstemninger. Vi har en tretrinsraket, som vi kalder: ”Afstemning-dialog-afstemning.”

Hvad betyder det?

”Eleverne får noget inspirationsmateriale
om demokrati, inden vi møder dem. Vi afholder så en workshop, hvor de bliver præsenteret for nogle dilemmaer og problemstillinger, der omhandler demokrati. De stemmer om deres holdning til disse, hvorefter de diskuterer dem i mindre grupper. Efter diskussionen stemmer de igen, og så ser vi, om deres holdninger har ændret sig.”

Hvorfor det?

”Vi ser, hvad det er for en bevægelse, som samtalen har skabt i meninger. Vi diskuterer resultatet med eleverne. Rykkede samtalen noget ved dem? Hvad rykkede den? Og hvorfor?”

Hvad håber I på, at eleverne får ud af det?

”Vi vil give dem en oplevelse af at være aktive borgere, der deltager i demokratiet gennem samtale. Vi giver dem rammerne, og så er resten op til dem. Vi vil ikke diktere bestemte holdninger.”

Giv et eksempel på et spørgsmål, som
 eleverne diskuterer.

”Bør vi afskaffe partierne i Danmark?”

Hvordan fik I idéen til Demokrati i Praksis?

”Vi interesserer os for demokratiet og demokratiteori. Hvad er det gode demokrati? Hvilken rolle spiller almindelige borgere i det gode demokrati?”

Hvor står I med projektet lige nu?

”Vi skal lige til at indgå et samarbejde med Forlaget Columbus. Et bogforlag, som laver fagbøger til gymnasierne – særligt samfundsfag.”

Hvad har været den største oplevelse 
indtil nu?

”Da vi afholdt vores første rigtige work-
shop for 200 elever på Ørestad Gymnasium. Det var vildt inspirerende at mærke, hvordan eleverne levede sig ind i samtalerne. Unge har masser af meninger.”

Hvor lang tid gik der, fra I fik idéen, til I stod foran eleverne?

”Omkring to-tre måneder, så det gik ret hurtigt. Det var vigtigt for os at komme ud og prøve vores idéer i virkeligheden så hurtigt som muligt. Det er en bevidst strategi, så vi ikke går i stå.”

Hvad er jeres fremtidsdrømme?

”At Demokrati i Praksis er et integreret supplement til undervisningsplanerne på gymnasierne og de ældste klasser i folkeskolen.

Tjener I noget på det?

”Nej, penge har ikke været et fokus, men nu må vi se, hvad fremtiden bringer.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet