Er jura udenadslære?

12.2.2014

af

Rygtet lyder, at jura handler om at lære paragraffer udenad. Det går stik imod universitets-pædagogikkens idealer om at fremme kritiske, reflekterende og dybdelærende studerende. Studieleder Per Andersen bekræfter rygtet – men kun til dels.

Er jura udenadslære?

Vi er en uddannelse, hvor der er noget, der bare SKAL være på plads, før man kan bruge det aktivt. Det svarer til kirurgen, der nødvendigvis må have anatomien på plads, før de begynder at operere. Det har karakter af overfladelæring, men er af og til udgangspunktet for, at dybdelæring kan ske efterfølgende. For jura bruges i praksis, og det kræver analytisk evne, altså dybdelæring. Du bliver aldrig en god jurist, hvis du blot kan gengive loven. Hvis det var så simpelt, ville vi ikke have så mange retssager. Men når det er sagt, er jeg enig i, at vi skal arbejde mod endnu mere dybdelæring.

Hvordan står det til med dybdelæringen? 

Vi undervisere er gode til at formidle overblik i de enkelte discipliner, men vi er nok knap så gode til at bruge de elementer, som giver dybdelæring. Vi er ikke dygtige nok til at stå fast på, at det er os, som bestemmer, hvilke aktiviteter der skal køre. Og så kræver det en målrettet beslutning hos alle undervisere for at få vendt en kultur, hvor man tror, at det primært handler om overfladelæring - og sådan en kultur-ændring er vi ikke gode nok til at få sat på dagsordenen bl.a. fordi, vi konstant arbejder under skiftende politiske krav om dit og dat, men uden nok tid og penge til at gøre det ordentligt.

Deltager de studerende nok? 

Nej, der er en ret stærk kultur blandt studerende, hvor man vil have resultatet, altså høre hvad underviseren mener, mens man har for lidt tålmodighed over for medstuderende, som stiller spørgsmål eller åbner for diskussion eller som giver respons på ens opgave. Det er som om, man kun kan lære noget af underviseren. Det har jeg oplevet som underviser både på Aarhus og Syddansk Universitet. Måske det skyldes, at der er meget at nå, og så føles det som spildtid, når andre studerende spørger. Jeg oplever ikke den samme stemning, hvis det sker på humaniora, hvor jeg også har undervist. Dér er det ok, at man spørger og udfordrer underviserens viden.

Hvordan vil du få mere aktive studerende?

Vi vil prøve at sætte ind på de kommende nye årgange, hvor de studerende skal vænnes til fra første dag at være deltagende, for ellers skal vi slås med dem resten af deres studietid – de vænner sig meget hurtigt til én måde at blive undervist på. En sådan kulturændring er vores ansvar at skabe. Det kræver vi får rus-tutorerne med, så de ikke videreformidler den dårlige kultur. Vi skærper den introducerende studieteknik-dag, vi indførte for et par år siden og gennemarbejder læringsmålene for hvert enkelt fag for at tydeliggøre de dybdelærende krav. Vi udvikler aktiverende tiltag, så de studerende skubbes til at lave mere mellem timerne, og tydeliggør, at vi forventer, de arbejder mindst 37 timer om ugen, og ikke blot de 27 timer, som studiemiljøundersøgelser har vist er tilfældet i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet