Ene høne blandt alfa-hanner

19.11.2014

af

Som kvindelig leder i en mandsdomineret iværksætterbranche er Tine Thygesen bevidst om, at det er hende, der træder ind på en arena, der er etableret – så det er hende, der må indrette sig.

Tine Thygesen

34-årige Tine Thygesen har som direktør for Everplaces skabt en verdensomspændende app-succes, der lige nu bruges i 135 lande. Se mere på Everplaces.

Hun er af TheNextWeb blevet kåret som en af de 100 mest indflydelsesrige kvinder på iværksætterscenen i Europa. Desuden beklæder Tine Thygesen fire bestyrelsesposter og er medstifter af Founders House, et kontorfællesskab for spirende iværksættere.

Hun har tidligere været direktør for Venture Cup, arbejdet i banksektoren i London og haft sit eget firma i Australien.

Hun er født i Aalborg, har arbejdet i udlandet i ni år og bor på Frederiksberg sammen med sin kæreste.

De rå kontorlokaler i baggården på Islands Brygge summer af kreativitet. Små grupper står og diskuterer lavmælt, mens der er dyb koncentration bag computerskærmene. En babyalarm til mobiltelefonen, et fysiklaboratorium i cyberspace, en 3D kropsscanner til folk på slankekur. Lige her, blandt flydemøbler og hipsterskæg, udvikles de idéer, der kan ende med at blive store danske forretningssucceser. Vi er i Founders House, hvor 18 iværksætterfirmaer inden for mobil innovation har slået pjalterne sammen. Og idéerne har højt til loftet, fortæller Tine Thygesen, der har været med til at skabe stedet.  

”Founders House er startrampen – vi er iværksættermiljøets Team Danmark. Jeg tror, mange kvinder og mænd går rundt med store drømme, men mangler skubbet til at forfølge dem. Med Founders House vil vi skabe et miljø, hvor iværksættere kan inspirere hinanden. Der er fyldt herinde kl. 19, og folk kommer også om søndagen. At være iværksætter er en livsstil, og det er fantastisk at arbejde sammen med folk, der prøver at gøre deres drømme til virkelighed.”

Selvlært iværksætter

Tine Thygesen er iværksætter by heart. Hun har ikke nogen formel uddannelse, men har rejst rundt i verden for at opsøge de jobs og kurser, der kunne klæde hende på til en karriere som iværksætter. Den alternative karrierevej har betydet, at Tine Thygesen, i en alder af 34 år, har 15 års arbejdserfaring og har været direktør for fire forskellige virksomheder. I dag står hun i spidsen for Everplaces, der er en mobil app, hvor man kan lave sine egne rejseguides.

”Når man hører om en lækker restaurant i Barcelona, kan man plotte den ind i sin mobile rejsebog og dele den med folk over hele verden. Vi har ramt en nerve i forhold til rejsetips på de sociale medier – Everplaces er efter to år ude i 135 lande og har spredt sig uden et marketingsbudget,” siger 
Tine Thygesen. 

Hun er chef for otte ansatte i København og jonglerer med et stort netværk af internationale investorer, ildsjæle i rejsebranchen og store virksomheder, der har købt styresystemet bag Everplaces.

”Jeg tror, mange kvinder går rundt med et billede af, at ’pigen med de høje karakterer’ skal følge en bestemt formel for at blive en succes. Og det kan godt være rigtig svært at bryde ud af det mønster. Da jeg første gang sagde mit gode job op for at blive iværksætter, var reaktionen mange steder ’det er da også for dumt’. Det kræver mod og mandshjerte at spille væk fra det sikre og sige: Jeg tør godt, også selvom det måske ikke går,” siger hun.

Ligefrem tone blandt mænd

”Kvinder og ledelse er et farligt emne.” Tine Thygesen stejler, da hun hører spørgsmålet om, hvordan hun oplever at være kvindelig leder i en mandsdomineret iværksætterbranche.

”Jeg vil gerne ses som en dygtig leder og vil helst undgå for mange prædikater; om det så er nordjyde eller kvinde. Jeg er heller ikke fortaler for en pris til bedste kvindelige iværksætter – der findes jo heller ikke en pris for bedste asiatiske iværksætter. Som kvinde har jeg ikke lyst til at blive sat i bås eller for den sags skyld blive kaldt en rollemodel,” siger Tine Thygesen. 

Hun mener, at man som kvindelig leder møder de samme forventninger som en mandlig leder, men at der også er nogle uskrevne regler, man skal lære at følge.  

”Jeg kan godt lide den ligefremme tone, der er blandt mænd, men jeg har også accepteret, at det er mig, der kommer ind på en arena, der er etableret. Så det er mig, der må tilpasse mig. Mange kvinder er konfliktsky, og det kan ikke hjælpe noget. Det ligger i min natur at nå i mål på den pæne måde – men som leder er man nødt til at vise, at man tør skære igennem. Hvis man sidder i en gruppe, der går frem og tilbage, skal man være klar til at slå i bordet.”

Firkantet frontløber

Det kan Christian Risom, der er direktør for iværksættervirksomheden Shape, nikke genkendende til. Han lærte Tine Thygesen at kende for tre år siden, da 
de begge trådte ind i bestyrelsen for 
Founders House.

”Tine giver meget tydeligt sine meninger til kende, men det, tror jeg også, er nødvendigt. Som kvindelig tech-iværksætter er hun nødt til at virke en lille smule firkantet for ikke at blive overset. Til gengæld synes jeg også, hun formår at bruge sin position til en masse gode ting. Hun har været med til at starte den bølge af teknologientreprenører, vi ser lige nu, og hun viser andre kvinder, at man godt kan være kvinde i en mandsdomineret branche,” siger Christian Risom.

Christoffer Feilberg er direktør for medieanalyse-virksomheden Blackwood-Seven og kender Tine Thygesen gennem sit arbejde som bestyrelsesformand for Everplaces. 

”Jeg har aldrig tænkt specielt over, at Tine er kvinde. Hun virker fuldstændig i balance i den rolle, hun har, og jeg tror ikke, hun har større udfordringer end mandlige iværksættere i samme situation. Jeg ser hende som en stærk repræsentant for iværksættermiljøet – man kunne godt tage hende op som en rollemodel, men jeg har lidt svært ved at tænke så stereotypt i forhold til kvinder,” siger Christoffer Feilberg.

En leder er grå i toppen 

Som frontløber inden for mobil innovation er Tine Thygesen blevet inviteret som oplægsholder ved over 100 events i hele verden.

”På konferencer kan man tydeligt mærke, at folk har nogle stereotype billeder af, hvordan magten og indflydelsen ser ud: En lettere grå herre, slank, høj – og med en dyb stemme. Sådan er folks mentale billede på en leder, og hvis du ikke passer ind i det billede, er det din egen opgave at gå ind og skabe kontakt. Jeg har ofte oplevet, at folk ikke troede, jeg havde noget at byde på – heldigvis ændrer det sig, når jeg har været på talerstolen.”

Når Tine Thygesen taler for store forsamlinger, er der én ting, hun tænker særligt over.

”Når en kvindes stemme går op i pitch, så stempler mændene ud. Det er biologisk – mænd ved, at der er ’no good news’, når kvindens stemme bliver høj, så jeg tænker meget over at holde min stemme i et dybt leje, selvom der er en naturlig adrenalin, der tikker ind.”

Hun mener også, der er fordele ved at være ’ene høne’ i en mandeverden.  

”Til store konferencer, hvor der sidder 500 mænd og tre kvinder, er det meget lettere for mig at blive husket, og jeg bliver som regel inviteret med til de store middage. Her er jeg blevet bedre til at bruge min humor, som nok er meget kvindelig,” smiler hun.

Ingen røde negle

Tine Thygesen er klædt i blødt jakkesæt med en gul t-shirt indenunder og matchende øreringe.

”Jeg går aldrig udfordrende klædt, for jeg vil ikke have, at det tager opmærksomheden fra mine budskaber,” siger hun.

Gennem hele sin karriere har Tine Thygesen derfor ladet de røde negle blive ved tanken.

”I London arbejdede jeg i en gammeldags engelsk bank, hvor alle havde ens jakkesæt på. Så jeg nedtonede min kvindelighed – gik ikke med smykker og makeup og var i traditionelt jakkesæt med håret tilbage. Det gik der ikke nogen skår af mig for, og det er lettere at blive accepteret, når man spiller på de præmisser, der er. I dag er jeg blevet bedre til at bruge mine facetter som kvinde, men jeg sørger også for at passe ind. Der er plads til mandejokes, når jeg er i 
lokalet.”

Typisk Unboss-leder

En fyr med uglet hår og kæmpe høretelefoner slår sig ned på en fatboy ved siden af os og kigger koncentreret på sin skærm uden at ænse vores samtale. Tine Thygesen fortæller, at iværksætterbranchen er befolket af rigtig mange ambitiøse mænd – hun kalder dem alfahanner.

”Når jeg kommer ind i et lokale med mange mandlige topchefer, kan jeg mærke hanekampen gå i gang. Den kamp har jeg valgt ikke at gå ind i, så jeg træder lige et skridt tilbage, mens alfahannerne puster sig op. Her har man som kvinde en fordel – det er helt fint, at man ikke går direkte i kødet på folk,” siger hun.

Hvordan bliver man en god direktør?

”Mit grundsyn er, at alle mennesker vil holde sig selv i gang, hvis de arbejder med noget, de brænder for.  Mit job er at finde de mennesker, der er drevet af en passion for at skabe – og så driver de sig selv. Man kan gøre rigtig meget skade, hvis man fortæller mennesker med en naturlig entu-siasme, hvad de skal gøre,” siger Tine Thygesen.

Christoffer Feilberg beskriver Tine Thygesen som en typisk Unboss-leder.

 ”Det, at Tine selv har en drøm om at skabe, gør, at hun er meget inkluderende i sin lederstil og formår at lede gennem andre. Unboss-lederstilen passer rigtig godt til iværksættermiljøet, der styres meget af drømme og visioner. Folk skal ikke have at vide ’do this and do that’ – det handler i høj grad om at få folk til selv at mærke, hvordan de kan bidrage.”

Christian Risom supplerer:

”Tine Thygesen lever iværksætterdrømmen fuldt ud. Hun ved, hvad hun selv er dygtig til, men også hvem hun stoler på. Og så bruger hun rigtig mange timer på 
at skabe et godt netværk og pleje det.”

I Founders House er der altid en flaske champagne på køl, så man kan fejre de små sejre, siger Tine Thygesen, da vi 
rejser os.

”Du skal sørge for hele tiden at give til andre mennesker og selv være den forandring, du gerne vil skabe. Så kommer det tilbage til dig, når du mindst venter det.”

Kvindelige iværksættere

Otte procent af IT-branchens topchefer er kvinder – i 2008 var tallet fire procent. (Kilde: IT-branchen).

Der er 2,5 gange flere mandlige iværksættere end kvindelige.

En fjerdedel af de nye virksomheder, der er startet af kvinder, drejer nøglen om, inden det første år er omme. Forklaringen findes i valg af branche, idet kvinder oftere starter virksomhed i brancher som anses for usikre, fx detailhandel. (Erhvervs-og Byggestyrelsen, 2011).

Kun 2 procent af de kvindelige iværksættere er vækst-iværksættere, hvilket betyder, at de står i spidsen for virksomheder med mere end ti ansatte, der over en treårig periode har haft en gennemsnitlig vækst i årsværk på mindst 20 procent. 

I Founders House er omkring 10 procent af iværksætterne kvinder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet