12.8.2013
af
Eva Bøgelund
Tæl lige pigerne i din søns klasse. Er der mange, bliver han måske ikke akademiker.
Din søn har ikke godt af alt for mange piger i de ældste klasser. I hvert fald ikke, hvis du ønsker, at han skal gå i dine fodspor.
En overvægt af piger i de 13-16-åriges skoleklasser mindsker nemlig sandsynligheden for, at klassens drenge vælger et akademisk studie. Det gælder uanset social baggrund.
Det viser en ny undersøgelse fra Norges Handelshøyskole.
Drengene fra klasser med mange piger vælger færre studieforberedende fag i gymnasiet, de tager sjældnere en høj uddannelse, og de har dårligere betalte jobs, når de når midten af 20'erne.
Hvorimod pigerne i klassen oftere tager en høj uddannelse og tjener mere end piger fra skoleklasser med en overvægt af drenge.
Det forklarer professor Kjell Gunnar Salvanes fra Institutt for Samfunnsøkonomi på Norges Handelshøyskole til videnskabssitet forskning.no.
Normalt giver en høj pigeandel i en klasse bedre testresultater hos både pigerne og drengene. Det mønster viser den nye undersøgelse også.
Men de gode resultater i skoletestene bliver slået af de negative langtidseffekter for drengene, siger Kjell Gunnar Salvanes til forskning.no.
En overvægt af drenge i klassen er omvendt heller ikke godt for de 13-16 årige piger.
Men den negative effekt for disse piger er ikke lige så stor som den negative effekt for drengene i de pigedominerende klasser.
”Hvorfor ved vi ingenting om, vi kan kun spekulere,” siger Kjell Gunnar Salvanes til forskning.no.
Undersøgelsen er baseret på norske registerdata.
Den er gennemført i samarbejde med forskere fra UCLA (University of California Los Angeles) og University College Dublin og er et led i et større, langsigtet forskningsprojekt om, hvad der påvirker os til at blive den, vi bliver som voksne.
Ledige stillinger