Sådan tager du springet

30.1.2013

af

Går du med tanker om at starte eget firma, men har svært ved at komme længere end til idéfasen? Djøfbladet har bedt fire iværksættere give gode råd om, hvad du skal gøre – og hvad du for alt i verden skal undgå.

Ivan Tyrsted

Direktør for IDEA
Entrepreneurship Centre 

”Først skal man spørge sig selv »hvem er jeg?« Det handler om at finde ud, om man har drivkraften. Når man starter eget firma, kan man ikke vurdere på forhånd, hvilke udfordringer der kommer. Hvis man ikke synes, at dét er rigtig spændende, skal man lade være.” 

”Næste spørgsmål er »hvad kan jeg?« Find ud af, hvad du er dygtig til, og hvad du har brug for hjælp med. Det er en god idé at finde nogen, som man kan være i team med. Der er brug for forskellige kompetencer i firmaet – man skal både kunne arbejde i dybden og kunne tale med kunderne. Og det er svært at brainstorme alene.” 

”Tredje spørgsmål er »hvem kender jeg?« Det handler dels om, hvem du kan matche op med i dit team, og dels om de mulige kunder og brugere, du kender. Når du har fået en idé, er det med at få den præsenteret for potentielle kunder. Kan de også se, at du har en løsning på deres behov? Du skal ikke bare spørge, om idéen er god – du skal også have fat i folk, der selv stiller skarpe spørgsmål.”  

Rikke Sønder Larsen

Cand.scient.pol., stifter og
direktør for Samfundsinvestor.dk 

”Hvis du har brug for opstartskapital, kan du i banken oprette en iværksætterkonto som et led i at starte et anpartsselskab. De penge, du sætter ind, kan give et skattefradrag, som svarer til det beløb, du har skudt ind på kontoen. Du skal så betale mere i skat de kommende år, hvilket er marginalt, men de ekstra penge kan være gode at have i startfasen. Hvis du ikke ved, hvordan det skal gøres, så spørg en revisor.” 

”Du behøver ikke en computer til 30.000, en fancy adresse eller designermøbler. Sæt tæring efter næring, og bered dig på, at din startkapital skal vare et stykke tid." 

”Når en kunde gerne vil hyre dig eller købe dit produkt, skal du være klar til at sætte en pris på dit hoved eller produkt, men vær også klar til at være fleksibel i din forretningsmodel. Det er vigtigt at kende sin værdi og at kunne sætte en pris. Ellers kan du let komme til at løse for mange opgaver gratis for at få foden indenfor. Om du har forretningssans, vil vise sig med tiden – men der skal være styr på økonomien.”  

Nicolaj Højer Nielsen

Cand.merc. og MBA, serieiværksætter og senest medstifter af firmaerne
Codesealer og MotilityCount 

”Drop den forkromede forretningsplan. Mange førstegangs-iværksættere tror, at en 200-siders-plan er nødvendig. Det medfører desværre, at de begraver sig hjemme i mange måneder for at lave lange planer, som oftest ikke er baseret på fakta fra kunderne, men på, hvad de tror eller læser sig til. Derfor er planen forældet i det øjeblik, den er lavet.” 

”Kom ud og snak med mulige kunder og forretningsforbindelser med det samme. Fortæl dem, hvilke problemer dit produkt eller din service kan løse – og husk at lytte til dem. Din første idé er normalt ikke rigtig, og du skal forvente at ændre den mange gange.” 

”Selv om du tror, din idé er helt unik, er der sandsynligvis mange, der har akkurat samme idé. De succesfulde iværksætter-virksomheder skiller sig ud ved evnen til at eksekvere og implementere idéen. Så alliér dig med mennesker, der har komplimentære kompetencer, og vær ikke bange for at dele virksomheden med dem. Hav hellere en mindre del af en kæmpe kage end 100 procent af en kage, som aldrig bliver til noget.”  

Nikolaj Leonhard-Hjorth

Bachelor i jura, serieiværksætter og nu involveret i firmaerne Goodiebox og Trikkr 

”Uanset hvilken branche du går ind, skal du have noget ud til kunderne hurtigt. Det er svært at skaffe kapital til lange produktudviklingsforløb, så præsentér dit produkt i en fart – og hør, hvad folk siger. Måske er andre optagede af nogle aspekter ved dit produkt, du ikke selv har fokuseret på. På den måde slipper du for at spilde tid på noget, kunderne egentlig er ligeglade med.” 

”Du skal forene dig med tanken om, at en af de vigtigste egenskaber er at sælge. Du skal kunne sælge din vision til dine medarbejdere, og du skal kunne sælge visionen og produktet til kunderne. Og du er nødt til at kunne det selv. Det kan ikke outsources.” 

”Du skal kunne håndtere ’iværksætterens skizofreni’. På den ene side skal du tro på, at du gør det rigtige. På den anden side skal du konfrontere dig selv med de brutale fakta. Det sværeste er at sortere i den positive feedback og alle argumenterne for at stoppe. Hvad er relevant, og hvad skal du se bort fra? Du skal kunne administrere begge dele.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet