"Vi må ikke omklamre de frivillige"

31.8.2012

af

Holbæk Kommune optrapper i disse måneder samarbejdet med frivillige. Det kræver omstilling hos alle, og frem for alt skal kommunen lære ikke at bestemme.

Regnen stod ned, men 25. april 2012 var alligevel en lille festdag for Holbæk Kommune. Ikke bare fordi borgmester Søren Kjærsgaard indviede en ny bane til krolf – en blanding af kroket og golf – til glæde for byens ældre. Men også fordi banen er et resultat af samarbejdet mellem kommunen og frivillige – i dette tilfælde Dansk Arbejder Idrætsforbund og brugerrådet ved det nærliggende aktivitetscenter.

Netop inddragelse af frivillige i den kommunale velfærd står højt på kommunens dagsorden, og krolfbanen er et godt eksempel på de frivilliges værdi, siger frivilligkoordinator Christina Hvalsø Hansen fra Holbæk Kommune.

”De gør ofte mere, end man forventer. De nøjes ikke med at komme og spille krolf, men laver også en festlig indvielse og en sommerfest for dem, der spiller. Og så kender de lokalområdet og kender folk, så der også kommer nogle og bruger banen.” 

Bekymrede ansatte

Det seneste år har kommunen drevet et såkaldt frivillighedseksperimentarium. Her har politikere, ledere, ansatte, frivillige organisationer og fagforeninger diskuteret, hvordan kommunen kan samarbejde med frivillige.

Jørgen Topsøe Jensen (A) er formand for byrådets projektudvalg for frivillighed og lægger ikke skjul på, at den øgede interesse for frivilligt arbejde hænger sammen med de stramme offentlige budgetter.

”Velfærdssamfundet er under økonomisk pres. Det må vi afhjælpe, men ikke på bekostning af medarbejderne. Frivillige skal ikke erstatte ansatte i Holbæk Kommune – deres indsats skal lægges ovenpå.”

Politikernes begejstring for frivilligt arbejde er dog blevet mødt med en vis skepsis på nogle kommunale institutioner, siger strategi- og sekretariatschef Julie Becher.

”Det er ofte konkrete spørgsmål, der optager de ansatte: Kan de frivillige overholde tavshedspligten? Hvilke forsikringer gælder for dem? Udfordringerne er ofte størst mentalt. Men vi er nødt til at tage medarbejdernes bekymring alvorligt, for den er udtryk for en faglighed, som er vigtig for dem og for borgerne.” 

Kommunen skal slippe tøjlerne

Det er ikke bare plejehjemsledere, folkeskolelærere og pædagoger, der skal omstille sig. Politikerne og den kommunale forvaltning skal også lære at lade de frivillige være reelt medbestemmende.

”Vi må endelig ikke omklamre dem. Vi er vant til at være myndighed, men det nytter ikke noget, at vi kommer som den store og siger, at samarbejdet alene skal foregå på vores præmisser. Her har vi meget at lære,” siger Julie Becher.

Det kommer til at stille store krav til de chefer, der skal tage hånd om de frivillige.

”Hvis de frivillige får det indtryk, at kommunen gør det her for at spare penge, så tror jeg ikke, de har lyst til at være med,” siger Jørgen Topsøe Jensen.

Kommunen har i flere år inddraget frivillige på aktivitetscentrene for ældre. Det kan være tidskrævende, fordi de ansatte og de frivillige skal være helt enige om, hvem der løser hvilke opgaver. Men det er besværet værd, siger frivilligkoordinator Christina Hvalsø Hansen.

”Personalet løser kerneopgaverne, og så putter de frivillige flødeskummet på toppen af kagen. De tager ikke opgaverne fra de ansatte, men muliggør mere. De er nemme at samarbejde med og har store ressourcer at trække på.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

arne jerx
8 år siden
Det er nemlig sådan med frivillige, de har det lige som tomater - hvis ikke de bliver passet og gødet så går de ud! Det betyder også at man ikke bare kan bruge det magiske ord - frivillige, og så forvente at alle problemer er løst - for det er de ikke. Men hvis man behandler sine frivillige ordentligt så kan man forvente rigtig mange gyldne øjeblikke - og en gruppe af mennesker som yder en kæmpe indsats.