Michael Moos-Bjerre

7.3.2012

af

Scient.adm. 2001. Fra kontorchef i Frederiksberg Kommunes Biblioteksvæsen til indehaver af Moos-Bjerre Analyse.

Moos-Bjerre Analyse

Stiftet 2007. Selvstændig på fuld tid fra 2010. Økonomistyring på skoleområdet, økonomi- og effektanalyser, bruger- og kundeundersøgelser på især uddannelses- og biblioteksområdet. Er i vækst med en ansat på deltid, freelance konsulenter, et fagligt partnerskab og løsere tilknyttede studerende. 

Hvorfor brancheskift?

”Jeg har i min karriere i det offentlige bevidst krydset sektor og skiftet ’brancher’ og har også været ude i det private undervejs. Jeg har vel helt siden studiet varmet op til engang at blive min egen herre. Det er en personlig drøm, en frihedsdrøm, men også et ønske om at forsørge mig selv – og skabe værdi.”

Hvad var svært?

”Det var bestemt lidt angstprovokerende at sige op, også fordi jeg var ret glad for mit job. Men det største skridt var på det personlige plan – af forfængelighedsmæssig karakter: Hvis det nu ikke går, hvad siger folk så? Næste prøvelse er, at indbakken ikke længere bipper dagen lang, men at man står lidt med hatten i hånden og er sulten efter opgaverne. Dét udfordrede i begyndelsen min stolthed. At sælge mig selv var ikke det, jeg havde øvet mig specielt på, og det var ikke noget, vi lærte på studiet.”

Hvordan sælger man sig selv som offentligt ansat til den private vidensbranche?

”Kend de private firmaer, som på dit ekspertfelt sælger ydelser til det offentlige.

Vend din viden ’på hovedet’ og sæt dig ind i de private firmaers kunders behov.

Vis du har relationer, kontakter og netværk på dit område.”

”Vis at du kender kundernes faglige område og terminologi. Som offentligt ansat kender du lovkomplekser og public service områder i detaljen. Jeg kan fx folkeskole- og biblioteksloven, har erfaring på områderne og kan tale samme sprog som skoleledere og bibliotekschefer. Det har afgørende betydning både for tilliden og opgavernes udførelse.

”Demonstrer forståelse for markedsvilkår.

Få forståelse for salg. Man kommer ikke uden om salgsdimensionen i den private vidensbranche.

Når jeg selv skal ansætte, er det et stort plus, at ansøgeren udover en stærk faglighed også kan lide salgsarbejde og har stærke sociale kompetencer.”


Lær af iværksætterne

Lær om sporskiftets kunst hos akademikere fra staten, som er gået ud og har skabt egen virksomhed. De ved noget om at bruge deres kompetencer i en ny branche.

Offentligt ansatte forstår sig ikke på forretning og kan ikke lykkes som iværksættere. Det er myten.

”Men det er forkert. En fjerdedel af alle iværksættere er rent faktisk tidligere offentligt ansatte,” fastslår Mai Buch, adm. direktør i Competencehouse i Forskerbyen Symbion.

”Når myten eksisterer, er det, fordi der ikke er fokus på de perspektiver, der er i at omsætte offentlige kompetencer til bæredygtige forretningsideer. Men det burde der være, for det er jo bl.a. det, vi som vidensamfund skal leve af i fremtiden,” siger hun.

I projektet ’Skift Spor’ har Competencehouse fulgt 25 statslige akademikere fra de undfangede deres forretningside, sagde deres job op, etablerede en virksomhed og fik den første kunde.

Projektet viste, at de har værdifulde kompetencer med i bagagen fra deres offentlige karriere:

  • Viden om offentlige beslutningsprocesser anvendes i salgsarbejdet.
  • Den politisk-administrative erfaring er en vigtig strategisk fordel i kontakten med kunder.
  • Opvæksten i en professionel, offentlig administration gør den daglige drift i den nystartede virksomhed til en leg.
  • Erfaring med projektledelse sikrer en effektiv proces, når de sammen med deres kunder skal udtænke løsninger og implementere dem.
  • Sidst men ikke mindst er den enkeltes specialistkompetencer en afgørende byggesten i at udvikle forretningsstrategi og produkt.

 


 

Oversæt dine kompetencer

Brancheskift er muligt også i krisetider. Alfa omega er, at du skal oversætte dine kompetencer, siger Thomas Kantsø og Frederik Iuel fra Djøfs Karriere & Kompetencecenter.

Kan det overhovedet lade sig gøre at skifte branche i disse tider?

”Ja. Det siger vi ikke, fordi vi bare tror det. Vi siger det, fordi vi ved det fra vores medlemsrådgivning. Men jo mere fleksibel og jo mere nysgerrig på en anden virksomhedskultur, jo flere muligheder. Hvis du er meget krævende og specifik med hensyn til indhold og position, er vejen længere.”

Hvad er det første, du gør?

”Vær åben for alt det, du kan. Du står i vejen for dig selv, hvis du fx har en tese om, at du, fordi du har været 15 år i et ministerium, aldrig får et job i det private. Det handler om, at du har en god uddannelse og en masse erfaring på højt niveau, som du skal have oversat til en anden branche.”

Hvordan?

”Når du vil skifte branche, skal du være ekstra skarp på, hvad du har at byde ind med, fordi du skal konkurrere med nogen, som allerede har erfaring i branchen. Du skal kunne oversætte dine kompetencer, så du kan skrive dit cv og tale i et sprog, som et ansættelsesudvalg i en anden branche forstår. Du skal tale ind i deres verden.”

Giv nogle eksempler?

”’God sagsbehandling’ er ’kvalitet’. At få rykket tingene og kunne lande sager til tiden er ’resultatorientering’. ’Ministerbetjening’ kan direkte oversættes til ’ledelsesrådgivning’ og ’levere strategisk ind til en bestyrelse’, husk at mange private virksomheder er mere politisk-strategisk komplekse end selv et ministerium. Indkøb kan fx oversættes til ’salg’.”

Skal man have hjælp fra en ’tolk’?

”Det er godt, hvis du kan finde nogen i dit netværk, som kan fortælle dig, hvordan man beskriver kompetencer i deres branche. Ellers må du ud og lede efter nogen. Kanaler som LinkedIn er også vigtige. For du skal undersøge, hvad fx en proceskonsulent i Novo skriver om sig selv.”

Skal du skrive dit cv om?

”Du må ikke forvente, at de i din nye branche/virksomhed/ansættelsesudvalg direkte kan relatere sig til, hvad du har lavet som chefkonsulent i et departement. Du skal ud af din gamle ’stammekultur’ og beskrive dig selv på en måde, som andre forstår. Det bedste er også, hvis du allerede oppe i øverste hjørne på cv´et kan skrive, at du er fx en ’projektlederprofil’ eller ’en proceskonsulentprofil’ med akademisk baggrund.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet