20.3.2012
af
Christine Theisen
Din arbejdsgiver sætter pris på, at du plejer dine kunde- og samarbejdskontakter – også på de sociale medier. Men hvad sker der, når du stopper i virksomheden og tager alle kontakterne med over til konkurrenten?
Man må ikke kopiere kundelister, konceptbeskrivelser eller andre interessante oplysninger fra sin arbejdsplads og bringe dem med over i et nyt job. Det er de fleste klar over. Men hvordan forholder det sig med ens kontakter på sociale medier som LinkedIn, Plaxo og Twitter? Kontakter, som man gennem ansættelsen har oprettet – fuldt lovligt og med sin arbejdsgivers billigelse. Ja, somme tider måske endda på chefens opfordring.
I kølvandet på den eksplosive vækst i de sociale medier popper nye udfordringer og dilemmaer op. Indtil videre har den danske diskussion mest drejet sig om uheldige eller ligefrem usmarte statusopdateringer på Facebook, mens spørgsmålet om ejerskab til en medarbejders kontakter endnu ikke har været fremme som problem. Men det er nok kun et spørgsmål om tid, før det kommer, forventer både Djøf og de ansættelsesadvokater, djøfbladet har talt med.
I USA er en fratrådt medarbejder netop blevet sagsøgt for at beholde en Twitter-konto med 17.000 followers, som han havde oprettet og skrevet på som del af sit tidligere ansættelsesforhold. Og i England fastslog en domstol allerede for nogle år siden, at en fratrådt medarbejder skulle afstå fra en del af de LinkedIn-kontakter til kunder, som han havde oprettet umiddelbart før fratrædelsen.
I Djøf forudser chefkonsulent Marielle Høgenhaug da også, at vi i Danmark kan se frem til komplekse problemstillinger på området.
”Før de sociale mediers indtog var det nemmere at sige, at medarbejdere ikke måtte henvende sig til kunder for at trække dem med over til en ny arbejdsgiver. I dag er det blevet sværere at skelne, fordi folk typisk er med i flere netværk og kan være forbundet med både kunder og konkurrenter. Medarbejdere behøver ikke længere kopiere kundekartoteket for at få oplysningerne med sig,” siger hun.
Ingen ved, hvordan resultatet vil ende, hvis spørgsmålet om ejerskab til medarbejderes kontakter på LinkedIn en dag kommer for en dansk domstol. Men advokat Anja Bülow Jensen fra Lund Elmer Sandager kan godt forestille sig retsafgørelser, som vil medføre, at nogle af medarbejderens kontakter skal slettes og andre deles med arbejdsgiveren.
For at undgå, at det ender med en retssag, opfordrer Anja Büllow danske arbejdspladser til at være på forkant med dilemmaet.
”Arbejdsgivere bør forholde sig til, at en del af deres kundekartotek ikke kun ligger fysisk, men også findes på LinkedIn og lignende steder. Og i en fratrædelsessituation bør medarbejdere være åbne for, at arbejdsgiveren har en holdning til nogle af kontakterne eller selv ønsker at få dem. Men medarbejdere kan selvfølgelig ikke blive pålagt at slette deres personlige profiler. De er deres egne og repræsenterer en værdi for dem,” siger Anja Bülow Jensen.
Ledige stillinger