Studiejob

Mette har lavet kæmpestor corona-kampagne på studiejobbet

20-08-2020
3 min.
Mette Thomsen begyndte hos Advice som praktikant og er i dag Project Associate, hvilket bl.a. betyder, at hun har kundekontakt og styrer budgetterne for de projekter, hun arbejder på. PR-foto: Advice

Kender du følelsen af at tvivle på, at du nogensinde får brug for teorierne fra studiet? Sådan havde Mette Thomsen det ofte – men i år har hun brugt det, hun har lært, på sit studiejob. Og resultatet har du sikkert set på gaden eller nede i supermarkedet.

’Hvad skal jeg bruge det her til?’ Den slags tanker fik Mette Thomsen nogle gange, når hun sad til forelæsning på Copenhagen Business School, mens hun læste HA(kom.). For ville hun rent faktisk få behov for alle de akademiske begreber ude på arbejdsmarkedet?

”Jeg tror, at en af de ting, som jeg har manglet meget som studerende, er en bevidsthed om, om alle de her generiske udtryk rent faktisk kunne bruges i den virkelige verden, eller om det kun er koncepter, som bliver brugt af akademikere,” forklarer hun.

Men efter at have fået studiejob hos kommunikations- og reklamebureauet Advice har Mette lært, hvordan begreber som kampagneplanlægning, kundegrupper og segmenter kan anvendes direkte på virkelige problemstillinger.

Sådan én dukkede der for alvor op i foråret. For blandt Advices kunder er Sundhedsstyrelsen.

”Uden tvivl har den mest spændende opgave været at være med på det team, der har lavet kommunikationen for corona-indsatsen for Sundhedsstyrelsen, som var vores kunde. Vi sad den 11. marts, da landet lukkede ned, og gik i gang med at lave nok den vildeste kampagne,” siger hun.

Alt, hvad du ser af plakater, pjecer, digitale bannere og flyers på gaden, i supermarkedet og i storcentre – målrettet alt fra gravide til plejecentre, sygecentre, turister og muslimer under ramadanen – har Mette været med til at udarbejde sammen med et grafisk team. Hun fik nemlig ansvaret for en stor del af printindsatsen til kampagnen.

Fra teori til praksis

Mette oplever, at hun får lov at byde ind med alle sine kompetencer og bliver hørt i lige så høj grad som de andre ansatte, og det er corona-kampagnen et godt eksempel på.

”Det viser bare, at selv i en situation, hvor oddsene er så høje – hvis du har bevist, at du godt kan og vil – så får du det ansvar, som passer til dine kompetencer og lyst, og det synes jeg er rigtig fedt,” siger hun.

Mette får lov at bidrage til projekterne og bruge sin viden fra studiet om analyser og forbrugeradfærd. Hun bliver ikke blot sat til at hente kaffe, kopiere og lave Powerpoint-præsentationer – selvom det også kan forekomme en gang imellem.

Det har givet hende bedre indsigt i, hvordan hun overfører det, hun har lært om at kommunikere, til praksis.

”En af de faglige kompetencer fra studiejobbet, som jeg har fået, er klart at se tingene i en større helhed og så har jeg fået en større forståelse af, hvordan de kommunikative greb hænger sammen,” siger hun.

Vejen fra praktik til studiejob

På Mette Thomsens studie er praktik obligatorisk, og derfor var det også derigennem, at hun lærte en masse virksomheder at kende, inklusiv Advice. Selvom hun under sin bachelor var i praktik andetsteds, havde hun allerede dengang stor interesse i virksomheden. 



”Jeg vidste, at Advice havde lavet nogle rimelig nice kampagner og er et leadbureau for Forsvaret og Udenrigsministeriet. Jeg har tidligere arbejdet for Udenrigsministeriet – så jeg kendte noget af det arbejde, som Advice havde lavet,” fortæller Mette Thomsen.

Da hun blev færdig med sin bachelor, tog hun et sabbatår og kom i praktik hos Advice. Efter praktikforløbet blev hun tilbudt en stilling som Project Associate, hvor hun i dag arbejder med kampagneplanlægning for forskellige kunder.

Som Project Associate er hun virksomhedens ansigt udadtil, da hun tit står med den direkte kundekontakt. Samtidig skal hun holde styr på budgetterne for det projekt, hun arbejder på.

Studiejobbet har givet hende blod på tanden, i takt med at hendes ansvar vokser. Til at starte med var hun projektleder på små opgaver, og i dag er hun projektleder på tilbud og kunderelationer.

Nu lakker sabbatåret snart mod enden. Efter sommerferien starter Mette på kandidaten Management of Innovation and Business Development på CBS. Og lige rundt om hjørnet venter den næste kunde på studiejobbet, Forsvaret, som hun ser frem til. 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.