Anmeldelse
4.5.2020
af
Søren Ipland
…end almindeligt kontorarbejde. Men også meget værre. Det er den mudrede konklusion, man sidder tilbage med efter at have læst denne bog om tre ansattes erfaringer med at arbejde hjemmefra. Men det gør ikke nødvendigvis bogen overflødig. Der er nemlig masser af tips og tricks.
Der har længe eksisteret en lille kult omkring hjemmearbejdet. Jeg kender flere programmører, som sværger til det uforstyrrede hjemmekontor, fordi deres arbejde kræver koncentration, ro, flow. Men selv om teknologien tillader det, har det radikale fjernarbejde ligesom aldrig fået tag i det brede erhvervsliv. Det overfyldte kontorlandskab er stadig dyrenes konge.
Men så, midt i marts, tonede Mette Frederiksen frem på skærmen til det første af de historiske pressemøder om corona-krisen, og fra den ene dag til den anden blev hjemmearbejdet standard. Det er et godt tidspunkt at kigge på litteraturen.
I 2010 kastede Kaplan Test Prep sig frivilligt ud i et radikalt eksperiment. Kaplan var dengang et 72 år gammelt selskab med hundredvis af ansatte og en ledende forretning på det store amerikanske marked for eksamensforberedelse. Den gamle brick and mortar-model var udfordret, og ledelsen besluttede sig for at sende 80 % af hele arbejdsstyrken på permanent hjemmearbejde. Og det lykkedes faktisk.
’Working Remotely’ bygger på tre Kaplan-ansattes erfaringer fra omlægningen. På den måde er bogens koncept forfriskende. Den er ikke skrevet af en ’ledelsesguru’, som skal sælge dig en idé, og som desuden aldrig selv har været leder for andre end sig selv. Den er skrevet af ansatte til ansatte.
Bogens budskab kan hurtigt koges ind: Hjemmearbejde er bedre end almindeligt kontorarbejde. Men det er også værre.
Det er bedre på grund af friheden, fleksibiliteten og muligheden for at fordybe sig. Det er værre, fordi du bliver isoleret, fordi arbejde og privatliv flyder sammen, og fordi du er nødt til at kæmpe for at holde form på dine arbejdsprocesser.
Du bliver sundere, hvis du skruer ned for forbruget af M&M’s (møder og mellemledere)
Det almindelige kontor er designet til automatisk at strukturere arbejde, men den luksus findes ikke i hjemmekontoret, hvor hele logistikken ligger på din egen selvdisciplins skuldre. Hjemmearbejdet er ikke en badeferie.
Tidligt i bogen får vi at vide, at hjemmearbejde er lig med mere arbejde. For det første fordi man får mere fra hånden, når man sidder otte timer derhjemme uden mellemledere, der prikker én på skulderen og spørger, om de 'lige må låne dig i fem minutter'. Som David Heinemeier Hansson og Jason Fried skriver i den glimrende bog ’Remote’: Du bliver sundere, hvis du skruer ned for forbruget af M&M’s (møder og mellemledere). For det andet arbejder du mere, fordi arbejde og fritid flyder sammen. Grænserne bliver simpelthen sværere at opretholde, og det er et problem.
Bogens svar på alle dilemmaerne er at finde et system, som virker for dig. Det ville være et godt råd, hvis ikke det også var irriterende selvindlysende.
Når man sidder med ’Working Remotely’ mellem hænderne, tager man ofte sig selv i at spørge forfatterne: “Hvor ved I det fra?” Bogen bygger på rig erfaring og en masse research, men der er ikke én eneste henvisning eller reel case.
’Working Remotely’ er næsten ren how to, og det føles lidt som at læse manualen til noget køkkenudstyr. Det er fint, hvis man bare gerne vil have sin kummefryser til at virke. Men man bliver ikke meget visere, og der er aldrig nogen, der spørger én, om man overhovedet skulle have købt den kummefryser i første omgang. Man savner simpelthen noget perspektiv. Hvis det er det, du leder efter, vil jeg i stedet anbefale den allerede nævnte ’Remote’ eller ’Deep Work’ af Cal Newport.
Gør det bogen overflødig? Måske ikke, hvis man vælger at betragte den som et hurtigt læst inspirationskatalog med tips og tricks.
Her får du nogle af dem, der satte sig fast hos mig. Og så kan du jo overveje, om du behøver læse mere:
Om forfatterne
Teresa Douglas, Holly Gordon og Mike Webber har alle været ansat i Kaplan Test Prep, et af de førende firmaer på det store amerikanske marked for eksamensforberedelse, og bogen bygger på deres erfaringer. Forfatterne arbejder nu med ledelse, kommunikation og organisationsudvikling.
Om anmelderen
Søren Ipland er adm. direktør for netmediet Føljeton. Han anbefaler jævnligt bøger i nyhedsbrevet Morgenpost.
Ledige stillinger