Ledelse

"Hvordan har du det?" er et vigtigere spørgsmål at stille end nogensinde

25.3.2020

af

Privatfoto

Privatfoto

Corona-epidemien vender op og ned på, hvordan vi arbejder, løser opgaver og finder balancen mellem job og familieliv. Derfor er det helt afgørende, at chefer er empatiske og nærværende. God distanceledelse skal få os godt gennem det her, lyder det fra Dansk Erhvervs ekspert.

Aldrig har god distanceledelse været så afgørende. Corona-krisen har givet begrebet helt nye dimensioner, som det lyder fra Dansk Erhvervs ekspert i distanceledelse, Tina Buch Olsson.

Vores arbejde og hele liv er vendt på hovedet, og ledelse på distancen skal lige nu både sikre, at opgaverne bliver løst, og at der drages omsorg for medarbejderne i en svær tid, siger hun.

Derfor er det vigtigt som aldrig før med dialog, nærvær og tydelig forventningsafstemning fra chefens side.

"Der stilles store krav til hjemmeundervisning af børnene, samtidig med at der er vitale opgaver, som virksomheder og myndigheder er afhængige af bliver løst hjemmefra. Ikke alle kan levere til 100 %. Enten fordi opgaverne er blevet færre, eller fordi der er blevet mange flere opgaver, som kan være svære at nå."

Hjemmearbejdet kan være præget af kaos på grund af sammensmeltningen af job, privatliv og børnenes skolegang, og oveni kan vi føle os afsondrede og isolerede. Hele situationen kan skabe stresssymptomer.

"Så der skal skrues op for de ledelsesmæssige greb i dialogen, også fordi distancen kan skabe slør i kommunikationen."

Chefen skal stille mange spørgsmål

Tina Buch Olsson opfordrer lederne til at stille mange spørgsmål.

"Nærvær og empati kan være svært på distancen, så her gælder det om at stille masse spørgsmål for at finde ud af, hvad den enkelte medarbejder har brug for."

Selv medarbejdere, der normalt er meget selvkørende, kan i denne her situation have brug for, at lederen stiller mange spørgsmål, understreger hun.

"Hvordan har du det? Hvordan kan jeg som din leder støtte dig? Hvordan går det med balancen mellem arbejdet og børnene? Hvordan kan dine kolleger hjælpe dig?"

Vær tydelig om behov og forventninger

Tina Buch Olsson understreger, at såvel leder som medarbejder skal prøve at kommunikere klart om både behov og forventninger.

Lederen skal være tydelig om forventninger til, hvilke opgaver der skal løses hvornår og hvordan. Og lederen skal fortælle, hvor tit hun/han har brug for dialog, og hvad den skal indeholde.

"Status på opgaver vil være et oplagt emne. Ved at tydeliggøre sine behov viser man sine medarbejdere, at éns løbende forespørgsler ikke skal opfattes som mistillid eller kontrol," siger hun.

Medarbejderen skal på sin side også gøre det tydeligt, hvilket behov for støtte, viden eller sparring hun/han har brug for, siger Tina Buch Olsson.

"Både for at kunne løse opgaverne og for at kunne håndtere balancerne i hjemmet mellem arbejde og eventuel hjemmeundervisning af børn. Igen: Selv medarbejdere, der er vant til at prioritere 100 %, kan i disse dage have brug for hjælp til prioriteringen."

Alle er forskellige

Chefen skal på sin side forstå, at medarbejdere har forskellige behov.

"Man kan ikke skære alle sine medarbejderne over én kam og stille samme forventninger. Opgaverne er forskellige, mængden af opgaver er forskellige, og medarbejdernes situationer i hjemmet er forskellige," siger hun.

"Det er i den individuelle dialog med hver enkelt, at der skal afstemmes forventninger og findes gode gensidige aftaler til gavn for medarbejderen, lederen, virksomheden – og Danmark."

 

Djøfbladet har talt med en række chefer om, hvordan de håndterer corona-situationen som ledere. Deres svar kan du læse her. 

Læs mere om distanceledelse
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet