23.7.2012
af
Mikkel Arre
Fire ud af fem personalechefer vil bruge LinkedIn og Facebook mere til rekruttering. Et fornuftigt valg, siger amerikansk ekspert i sociale medier.
Hvis du vil videre i karrieren, er velskrevne jobansøgninger ikke nødvendigvis det første, du skal bruge tid på. Energien skal måske snarere lægges i at opdatere dine digitale visitkort på netværk som LinkedIn og Facebook.
Der er i hvert fald en pæn sandsynlighed for, at din næste personalechef er på udkig efter dig på de sociale medier. I en web-baseret spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt medlemmerne af PID - Personalechefer i Danmark svarer 62 procent, at de på den ene eller anden måde bruger sociale medier i arbejdet med at rekruttere nye medarbejdere.
Og fire ud af fem vurderer, at de kommer til at bruge de virtuelle netværk mere inden for de næste par år.
Det kommer til at stille krav til folks synlighed på nettet, forudser PID’s formand, Kim Staack Nielsen.
”Det er ikke nok at være til stede i forskellige netværk – man skal også vise sin personlighed igennem netværkene for at få opmærksomhed. På den måde giver sociale medier firmaerne mulighed for at få indblik i de personlige kvalifikationer.”
I undersøgelsen peger personalecheferne på LinkedIn som deres foretrukne værktøj. Og det er et fornuftigt træk, mener Erik Qualman, der er lektor i digital marketing på Hult International Business School og forfatter til bogen ”Socialnomics: How social media transforms the way we live and do business”.
”Det tager tid at lære at bruge de her redskaber, men i den sidste ende gør de det hele mere effektivt. HR-afdelingerne får mere kontrol, fordi de potentielle kandidater simpelthen er nemmere at finde. LinkedIn er det nye CV,” siger han og betoner, at det ikke kun er firmaerne, der har glæde af de sociale medier.
”Virksomheden kan finde ud af meget mere om deres jobkandidater, men gennem netværkene kan kandidaterne også få meget at vide om virksomheden og om de personer, der er ansat dér,” forklarer Erik Qualman.
Kim Staack Nielsen ser klare plusser ved at involvere de sociale medier i rekrutteringen, men tvivler på, at de kommer til at erstatte mere traditionelle måder at søge efter medarbejdere.
”Sociale medier giver en større bredde i den kontaktflade, man får mulighed for at vurdere på. Men hvis man slår stillinger op, f.eks. i de trykte medier, giver det visse andre fordele, når firmaerne skal vurdere kandidaterne. Ansøgeren er f.eks. nødt til selv at vise initiativ og skal forholde sig til indholdet i opslaget og jobbet for at kunne vægte sin ansøgning samt de personkrav, der er.”
De velskrevne ansøgninger er altså næppe passé. Men hvis der er nogen, der skal læse dem, skal det digitale benarbejde være gjort ordentligt i første omgang.
Ledige stillinger