Chefen overvurderer vores tilfredshed

03-12-2012
2 min.

Ledere vurderer medarbejdernes tilfredshed med jobbet væsentligt højere, end medarbejderne selv gør.

’Min arbejdsglæde ligger vel sådan cirka på det jævne’, synes danske medarbejdere at mene. Ledere tror til gengæld, at medarbejdere er markant mere tilfredse, end de i realiteten er.

Det viser en international undersøgelse med dansk deltagelse, som rekrutteringsvirksomheden StepStone har gennemført.

Ifølge de danske udtræk, der er baseret på svar fra 616 medarbejdere og 171 virksomheder, vurderer medarbejderne deres arbejdsglæde til at være 5,78 på en skala fra 1-10. Virksomhedsledelserne tror til gengæld, at arbejdsglæden blandt medarbejderne i deres egen virksomhed ligger på 7,57.

Gode intentioner når ikke de ansatte

Det skal bemærkes, at de medarbejdere, der har deltaget i undersøgelsen, ikke nødvendigvis arbejder på en af de virksomheder, der har medvirket i undersøgelsen.

Alligevel er det overraskende, at forskellen er så stor, mener den administrerende direktør i StepStone, Bettina Ravn.

”Ledelsen vil typisk føle, at de sætter mange ting i gang for at skabe god trivsel. Og jeg tolker det, som om de oprigtigt respekterer medarbejderne. Men problemet er, at det nok bare ikke altid kommer til udtryk. Det er noget, der foregår på ledelsesmøderne, men det når ikke ud til medarbejderne,” siger Bettina Ravn.

Medarbejderne taler ud

Ifølge undersøgelsen er der også andre og endnu mere markante forskelle på, hvad ledere og medarbejdere oplever.

Næsten alle virksomhedsledere tror, at medarbejderne synes, de ’arbejder for en virksomhed, der respekterer medarbejderne’, og at ’atmosfæren i virksomheden er god’.  Men det er kun halvdelen af medarbejderne, der reelt set har den oplevelse.

Det er en interessant forskel, mener Marianne Grove Ditlevsen, der er lektor på Center for Virksomhedskommunikation ved Aarhus Universitet.

”En forklaring kan være, at det er en undersøgelse, som virksomheden ikke selv har sat i værk, og det betyder, at medarbejderne kan svare helt fra hjertet, uden at tænke strategisk eller være nervøse for at blive stemplet som besværlige,” siger Marianne Grove Ditlevsen.

Mere dialog

Men hvad gør man for at få et mere ensartet syn på virksomheden? Bettina Ravn har to bud:



1. Ledelsen skal nok i højere grad kigge på de individuelle behov – fx behovet for fleksibilitet, udviklingsmuligheder og stresskilder for den enkelte.

2. Og så skal ledelsen sørge for at komme mere i øjenhøjde og være mere i dialog med medarbejderne omkring, hvordan man skaber en høj produktivitet og samtidig nogle glade medarbejdere.

Marianne Grove Ditlevsen supplerer:

1. Der skal skabes et kommunikationsmiljø baseret på tillid og gensidig respekt, hvor fx kontrol spiller en mindre rolle.

2. Medarbejderne skal have mulighed for at sige deres mening, og der skal lyttes til dem, så de også fornemmer, at det kan rykke på noget.

Kommentarer

Jens Jensen

05.12.2012 kl. 16.19

Efter Abraham Maslows behovshierarki, skal de ansatte have tryghed i ansættelse fremfor alt. Det sikrer da overlevelse nu hvor sikkerhedsnettet er laset til ukendelighed. Så længe man kan fyres for et godt ord efter 30 år på arbejdspladsen-som er tilfældet i Danmark, blot arbejdsgiveren er parat til at betale seks måneders løn for en uberettiget fyring--tør man ikke andet end at tænke og tale strategisk.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.