Social ansvarlighed engagerer de ansatte

13.11.2012

af

Medarbejdere, der oplever, at deres arbejdsgiver tager et samfundsansvar, føler sig mere knyttet til firmaet.

Det betaler sig for virksomheder at arbejde med social ansvarlighed. Medarbejdernes tilknytning til arbejdspladsen bliver stærkere, og derfor engagerer de sig mere i deres opgaver.

Det er resultatet af Caroline Dale Ditlev-Simonsens forskning ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Hun har undersøgt, hvad ansatte i tre norske og et svensk firma tænker om deres arbejdsgiveres sociale ansvarlighed, og hvordan den påvirker deres relation til firmaet.

Der er en klar sammenhæng, forklarer hun til forskning.no. Og medarbejderne giver desuden udtryk for, at de gerne vil have mere indflydelse på, hvordan arbejdspladsen udøver social ansvarlighed – eller CSR, som det ofte omtales.

CSR tiltrækker nye medarbejdere

Forbindelsen mellem CSR og tilknytning til arbejdsgiveren er et resultat, som også danske undersøgelser er nået frem til.

En af årsagerne er, at konceptet social ansvarlighed i Danmark traditionelt har indeholdt virksomhedernes interne tiltag omkring forebyggelse og fastholdelse. Det forklarer Christa Thomsen, der forsker i CSR og branding og er institutleder på Institut for Erhvervskommunikation ved Aarhus Universitet.

”Som begreb i Danmark blev social ansvarlighed født i Socialministeriet i 90’erne. Det var svært for den danske stat at finansiere velfærden, og derfor skulle ministeriet forsøge at sikre, at flere prøvede at komme ind på arbejdsmarkedet.”

Derfor forbindes virksomhedernes samfundsansvar i en dansk sammenhæng ofte med sygefraværssamtaler, samarbejdsudvalg og forskellige former for personalepolitikker. Alt sammen initiativer, der sørger for, at medarbejderne kan fastholdes på arbejdspladsen.

Samtidig har mange firmaer målsætninger om også at ansætte og integrere folk, der ellers har været på kanten af eller helt uden for arbejdsmarkedet.

Den type tiltag giver engagerede ansatte, og en del danske virksomheder bruger fortællinger om deres interne CSR-arbejde som et redskab til at tiltrække nye medarbejdere, forklarer Christa Thomsen.

Vil gerne være stolte

I de seneste år er CSR dog i højere grad kommet til at handle om firmaernes eksterne relationer: Tager de ansvar i forhold til det omkringliggende samfund? Er produktionsmetoderne forsvarlige? Overholder deres leverandører menneskerettighederne?

Samtidig er det statslige arbejde med social ansvarlighed blevet placeret i Erhvervsstyrelsen, fordi CSR nu anses for at kunne styrke virksomhedernes konkurrenceevne og dermed blive til en god forretning.

Men hvordan påvirker den slags eksterne, udadrettede CSR-initiativer medarbejdernes forhold til arbejdsgiveren?

Det har Christa Thomsen været med til at undersøge i et nyt projekt. Det handler om, hvorvidt danske firmaer, der etablerer sig i Kina, kan brande sig på CSR. Og resultaterne er positive, når det gælder de ansattes følelse af at være knyttet til virksomheden.

”Virksomhedslederne svarer, at begrebet fungerer indadtil. Det giver engagement og motivation blandt medarbejderne. Men i den eksterne branding betyder det efter deres vurdering ikke rigtig noget,” siger hun.

Tidligere i år udgav adjunkt Annabeth Aagaard fra SDU bogen CSR med succes. Ifølge hende bliver social ansvarlighed meget vigtig i de kommende år, fordi de unge, der træder ind på arbejdsmarkedet, er optaget af andet end løn og karriere.

”De vil arbejde for en virksomhed, de kan være stolte af, og de stiller mange flere krav til deres arbejdsplads end tidligere generationer,” forklarer hun til magasinet Ny Viden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet