Post Danmark omdeler lean

20-09-2011
2 min.

Post Danmark har arbejdet med lean i ti år. De har overført metoden fra deres produktionsafdeling til serviceområderne og de administrative funktioner og har gjort sig den erfaring, at lean ikke er en værktøjskasse, men en kultur.

På Post Danmarks sorteringsanlæg i Fredericia begyndte man at anvende lean i 2001. Henning Christensen, der er chef for afdelingen for produktion og transport, fortæller, at hans afdeling havde afprøvet en række effektiviseringsmetoder, deriblandt tidsstudier:

”Vi havde i og for sig gode resultater, men der skete en slags forsuring af vores udvikling. Vi så os om efter nye veje at gå og fandt frem til lean.”

Det har ifølge Henning Christensen højnet medarbejdernes engagement og øget deres arbejdsglæde, men det har været nødvendigt at ændre syn på, hvad lean egentlig er.

Fra produktion til service

Henning Christensen har set lean anvendt i både traditionelle produktionsprocesser og på serviceområder. Han mener, at det giver god mening at anvende lean begge steder.

”Der er ikke forskel på en produktionsproces og på leveringen af en administrativ ydelse eller en service. Når folk fx ringer til vores kundeservice med en klage, kan en medarbejder håndtere henvendelsen på 30 sekunder og derpå sige pænt farvel til en tilfreds kunde, mens andre bruger fem minutter på at nå det samme mål. Det handler om at forstå, hvordan det kan gøres på 30 sekunder og føre den viden over til alle medarbejdere,” siger han.

Lean skal være en kultur, ikke en værktøjskasse

De første år var resultaterne af leanprocesserne gode. Produktiviteten steg med seks til syv procent, men i 2006 måtte Post Danmark indse, at leanprocessen var ved at gå i stå. Problemet var, at afdelingerne brugte lean som en værktøjskasse, hvor medarbejderne blev pålagt at bruge redskaberne.



”Det var lidt som at sige: ’Din cykel er flad, pump den lige med den her cykelpumpe’. Det dur ikke, du skal derhen, hvor medarbejderne selv får øje på den flade cykel, tager en cykelpumpe og giver sig til at pumpe,” siger Henning Christensen.

Post Danmark har derfor sat gang i en proces, der skal gøre selve tankegangen i lean til en bærende del af virksomhedskulturen. Først og fremmest skal lederne ned på gulvet og forholde sig til de arbejdsprocesser, de dybest set ikke kender. Den opmærksomhed skal smitte af på medarbejdernes engagement og bære processen videre.

”Lean er i bund og grund sund fornuft. Og fornuft er svært at sælge, det har mange managementkonsulenter måttet sande. Det handler om, at hele organisationen skal tage ejerskab til lean,” siger Henning Christensen.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.