Staten måler ikke topledere på medarbejdertrivsel

8.6.2011

af

Ministerierne er løbet fra en aftale om, at der skulle skrives personalepolitiske kvalitetsmål ind i direktørernes resultatkontrakter. Det er kun sket i én ud af 62 undersøgte styrelser.

I 2007 lovede regeringen, at de statslige direktører ville blive målt på, om deres medarbejdere trives. Såkaldt personalepolitiske kvalitetsmål skulle fra nu af med i de resultatkontrakter, som departementerne indgår med deres styrelser.

Nu har Djøf tjekket ti af de mest personaletunge ministerier og deres i alt 62 styrelser. Kun én styrelse – Finanstilsynet – har indføjet personalepolitiske kvalitetsmål i resultat- eller direktørkontrakten.

Herudover har mindre end hver fjerde styrelse frivilligt indarbejdet resultatkrav om fx reduktion af sygefravær eller måling af medarbejdertrivsel.

Det er skuffende – især i lyset af den aktuelle tilbagetrækningsreform, lyder det fra Lars Qvistgaard, formand for Djøfs Overenskomstforening.

”Tilbagetrækningsreformen understreger, at der var rigtig fornuftigt, at vi ved trepartsaftalen i 2007 fik lavet en aftale om, at der skal være strategisk fokus på medarbejderne.”

Det mener Lisbeth Lollike, direktør i statens Personalestyrelse, at der i høj grad er, og at det er Djøf, der misforstår trepartsaftalen.

”Det tager vi gerne en drøftelse med Djøf om. For der har i de seneste år været mere fokus på ledelse, kompetenceudvikling og trivsel på statens arbejdspladser end nogensinde før. Det har trepartsaftalen medvirket kraftigt til.”

Hun understreger også:

”Et er, hvad der står i kontrakter. Men sagens kerne er, at otte ud af ti medarbejdere i staten er glade for deres arbejde. Syv ud af ti akademikere angiver, at de sidder i deres drømmejob.

Resultatkontrakter er normalt mest vinduespynt og skåltaler, mener arbejdsmarkedsforsker, professor Flemming Ibsen, AAU.

”Men på dét her punkt får de pludselig meget større realitetsbetydning, fordi man nu forringer tilbagetrækningsmulighederne og samtidig har forrykket trygheden med den kortere dagpengeperiode. Så er der ekstra behov for at sætte forpligtende fokus på arbejdsmiljø.”

Henrik Holt Larsen, professor i Human Resource Management på CBS, henholder sig til det engelske ordsprog: ’What gets measured, gets managed’.

”Selvfølgelig er det vigtigt, hvis man har aftalt at bruge et bestemt kvalitetsmål, at man så gør det. Også selvom det er rigtigt, at trivslen blandt de statsansatte er høj. Adel forpligter, så man skal holde sin HRM-fane højt.”


Finanstilsynet

Finanstilsynet indskrev i 2009 disse tre ’personalepolitiske kvalitetsmål’ i resultatkontrakten:

  • Mål for oplevelse af balance mellem arbejdsliv og privatliv.
  • Fastholdelse af medarbejdere.
  • Færre opsigelser inden for et år.

Finanstilsynet arbejder pt. på et revideret sæt mål.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet