Djøferne skal ud og rulle i møget

11-12-2011
5 min.

Julehilsen fra Niels Hausgaard. Han tager djøferne under kærlig behandling, for som han siger: ’Det er bestemt flinke folk’ – de har bare fået alt for meget magt!

Altid iført beige cottoncoats. Med meget store hoveder. Og lange, tynde arme.

Sådan beskrev Niels Hausgaard djøferne i sit show tidligere på året. De djøfere, han synes, har lidt for travlt med at mene en masse om alting. Med at flyde ovenpå, selv når krisen kradser. Og med at få fingre i den næste bonus.

Han synes nemlig, at djøfere generelt har fået for megen magt. Og at de tilmed tager det for givet, at det er dem, der skal have den.

Det bryder han sig ikke om.

Det er jo ikke onde mennesker

”Der er intet som helst ondt i at være djøfer. Der er brug for djøfere. I høj grad. Men de er ikke per definition den herskende klasse. Det er de virkelig ikke. Jeg vil ikke have, at man kan uddanne sig til at være en del af en herskende klasse. Det er forkert,” slår Niels Hausgaard fast.

”Det der med, at nu tager du din studentereksamen, og så gør du dét og dét og dét – og så skal du bestemme. Det vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved. For en lang uddannelse siger jo ikke noget om, at du er blevet god til at forstå tilværelsen eller god til at leve dit liv. Eller at du har noget som helst at give nogen. Du har bare fået nogle værktøjer, men de er ingenting i sig selv.”

Livet har ikke noget pensum

Bøger har nemlig ikke alle svarene, mener Niels Hausgaard. Så uanset hvor mange du læser, og hvor hurtigt du gør det – så ved du stadig ikke alt. Dem, der alligevel tror, at de gør det, må vi gerne grine lidt af.

”Når djøfere tror, at de har været pensum igennem – eller når de i det hele taget tror, at livet har et pensum – så er de sjove. Når de pludselig bliver selvfede. Og når de skynder sig, fordi det så kan tænkes, at de får en lille bonus,” siger Niels Hausgaard.

”Jeg tror faktisk, at djøfere er handicappede af, at de har været så gode til at gå i skole. De har aldrig haft trangen til at sige, at det her er noget lort – det gider jeg ikke. Så de smadrer bare ikke det hele for at lave noget andet,” mener han. ”De er pæne mennesker, som er tilbøjelige til at gøre, som man gør. Og det peger ikke fremad. Det peger rigtig meget tilbage.”

Jeg savner visioner

Den opfattelse gennemsyrer hele nordjydens syn på standen af djøfere. Lige som den dybe, grundlæggende skepsis.

”Når jeg hører en cand.polit, -merc., -oecon. eller -jur. udtale sig om vores samfund – så tror jeg ikke på ham. Per definition. Det er da et problem. Det kan være, det er mit problem. Men jeg savner, at de har idéer om, hvor vi skal hen. De har en masse fakta, og dem kan man ikke benægte. Men det var jo i går. Hvis man vil noget, så skal man da være visionær og også kigge frem.”

Lidt som de var i Tvind i gamle dage, foreslår han.

”De var inde på noget rigtigt. Det korrumperede, som sådan noget jo gør. Men som udgangspunkt var det spændende. Meget spændende. De byggede verdens største vindmølle.”

Kig uden for kasserne

Derfor vil han gerne slå et slag for, at vi ikke glemmer dem, der falder uden for de traditionelle kasser. Fordi han er overbevist om, at det netop er dér, guldet findes.

”Os, der ikke egner os til at gå i skole, vi er blevet helt usynlige. Man ignorerer fuldstændig en gruppe mennesker, som måske kunne tænke mindre traditionelt og meget mere originalt.”

For når vi snakker kreativitet og nysgerrighed, er det ikke djøfere, han tænker på.

”Jeg tror netop ikke, at man finder de mest originale blandt djøfere. For så var de ikke blevet det. Så var de fand’me faldet fra,” siger han.

”Men hvis man nu fandt nogle rigtig kreative med en mission her i livet. Og så nogle meget dygtige djøfere til at føre det hele ud i livet. Det ville være dejligt! For det skal ikke gå den anden vej.”



Mærk verden og rul i møget

Især de unge skulle tage at være lidt mere nysgerrige på verden og på livet, mener Niels Hausgaard. Og vi andre skulle lade dem være det i stedet for at pace dem igennem uddannelsessystemet. Som alligevel er lidt spildt på dem.

”Når du kommer direkte fra gymnasiet, kan du jo ikke kritisere noget som helst. Du har ikke noget at kritisere ud fra. Men hvis man nu ventede, til man var 26 med at gå i gang med det. Så havde man været ude og have fingrene i skidtet. Man havde fundet ud af, hvad det hele handler om. Så havde man også flere forslag med, og man havde bedre mulighed for at være kritisk over for det, andre prøver at lære én. Det kræver, at man har set verden. Mærket den. Helst også har fået nogle ridser i lakken og jord under neglene.”

Den leveregel, mener han i øvrigt, kan bruges ret generelt af djøf-standen.

”Djøferne skal simpelthen ud og rulle i møget. De skal være rigtig godt beskidte. Måske ud at sejle. Og have fingrene helt ind i maskinrummet. Så har man meget mere at byde på bagefter,” siger nordjyden.

Udkantstesten

Han er heller ikke bleg for at foreslå en tur helt derud, hvor kragerne kun kommer modvilligt. Til Udkantsdanmark. Dér, hvor han selv bor. Og elsker at være. Men hvor han ikke er helt sikker på, at der findes djøfere. Fordi det kræver sin mand at kunne holde til stilheden - til at se og høre sig selv så tydeligt, som man kan derude.

”Der er tusinder, der flytter fra Udkantsdanmark hver dag for at bo i København. Det, synes jeg, er spændende. For dem, der bliver tilbage, er nogen, der virkelig trives med at bo derude. Som mig selv. Det er ikke alle, der kan det. Min ven Erik Clausen kan slet ikke holde det ud. Han står og kigger ud over landevejen de første par dage. For den fører jo trods alt et sted hen. Men når man har overstået de der abstinenser og set sig selv, tænker man godt ude hos os. Og man bliver nødt til at se på sig selv. Så jeg ville da gerne, at djøfere – og dem, der skal lede vores land – var i stand til at være dér. Vi skal være sikre på, at vi vælger folk, der kan være alene,” slår Niels Hausgaard fast.

Kommentarer

Mette Kolding Jensen

16.12.2011 kl. 10.14

…men også den sædvanlige smøre fra folk der ikke aner hvad en djøfer beskæftiger sig med. Djøfere skal være forandringsparate og visionære. De skal sætte kompasset for nye veje at gå, i forhold til at skabe nye og bedre måder at løse offentlige opgaver på til vores alles fælles bedste. De skal ville forandring, for uden forandring går vi alle i stå. Så er det netop, at vi bliver selvfede.

Rigtigt mange djøfere er meget ydmyge overfor den opgave vi er stillet, og det ansvar der hviler på vores skuldre (så meget at mange af os her stres). Jeg selv er meget stolt over at være en del af det danske folkestyre, fordi jeg kan være med til at gøre en forskel for mennesker. Jeg kan gøre en positiv forskel for mennesker ved hele tiden at gøre mit bedste for at levere en god service til borgerne for stadigt strammere budgetter. DET kræver fantasi, empati og nyskabelse.

Djøfere er ikke en hær af ens robotter. Vi er mennesker af kød og blod. Vi alle prøvet at få en dårlig eksamen, at blive dumpet af kæresten, at miste nogen vi holdt af. Vi har drukket os i hegnet, løbet maraton, haft rengøringsjob for at supplere SUén, rejst ned gennem Europa på Interrail eller rejst rundt i Vietnam med en rygsæk, været politisk aktive, spist spaghetti med kødsovs en uge i træk, fordi vi ikke havde flere penge osv., osv.

Men behøver ikke at stå på en roemark i Vestjylland og spejde op i himlen eller sejle verdenshavene tynde for at få perspektiv på tilværelsen, som Niels Hausgaard skriver. Hans artikel er vældig underholdende, men den har bare ikke noget at gøre med virkelighedens djøfere. Vi ønsker ikke magten for magtens skyld, men fordi vi gerne vil gøre en forskel.

0 kommentarer
23
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

kristian

16.12.2011 kl. 10.15

tak for en rigtig god artikel.

Det har været spændende at læse, hvad Niels Hausgård mener om djøf-bestanden, og hvad han synes vi skal bruges til.

Særligt følgende citat nikkede jeg til:
"Men hvis man nu fandt nogle rigtig kreative med en mission her i livet. Og så nogle meget dygtige djøfere til at føre det hele ud i livet. Det ville være dejligt! For det skal ikke gå den anden vej.”

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Per Kristian Jansen

16.12.2011 kl. 10.19

Det er jo i hver dag vi DJØF`ere får en sådan opsang. Måske er det rigtig et godt stykke af vejen. DJØF`ere er i vidt omfang en ikke kritisk og veltilpasset størrelse.Måske skulle vi prøve at gålidt udenom kasserne go rulle os lidt i skitet. Vi kunne jo ene op med at blive klogere - på livet.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ditte Petersen

16.12.2011 kl. 10.23

Hausgaard har ved sine udtalelser netop demonstreret ikke at være i besiddelse af de evner, som han kritiserer djøfere for ikke at være i besiddelse af: Nysgerrighed og fordomsfrihed. Hans evindelige generaliseringer kan jeg personligt ikke bruge til noget. Hvad ved han om det enkelte menneske, der tilfældigvis har taget en uddannelse, der hører under DJØF? Hvordan kan han tillade sig at generalisere og dømme en hel gruppe mennesker, som er ligeså forskelligartede indbyrdes som alle andre? Han ved da i hvert fald ikke noget om mit liv, hvor jeg har været, og hvad jeg har været igennem, ligesom han ikke kender de tusindvis af andre mennesker, som tilfældigvis uddannelsesmæssigt går under betegnelsen djøfere. Så stik piben ind og syng den samme sang, som du har sunget de sidste 50 år. Der er godt nok ikke rigtig nogen, der gider at høre på dig, hvorfor jeg går ud fra, at du desperat kaster dig over det eneste, du har tilbage: Provokationen. Provokation er en god ting, men ikke når man som dig anvender den på et uoplyst og spinkelt grundlag. Så er det bare pinligt.

0 kommentarer
13
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jens

16.12.2011 kl. 10.45

.... skal man nu også være DJØF'er for at kunne kommentere????

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mette Teilmann

16.12.2011 kl. 12.20

Jeg synes det er helt fantastisk, at DJØF'ere som en gruppe fylder så meget i det danske landskab, at der er satirikere, der gider forholde sig til os, lave grin med os og sætte os endnu mere på landkortet! Dét burde da gøre os stolte!

Men jeg bliver ked af at se en del af kommentarerne til Niels Hausgaard faktisk bare bekræfter hans fordomme. Er vi virkelig en samling selvfede, selvretfærdige mennesker, der har glemt evnen til at grine ad os selv???!!

Det giver da stof til eftertanke og jeg for min del få mig en god griner ved tanken om en flok velklædte DJØF'ere, der ruller sig i møget.

Og ja, jeg er DJØF'er selv og bosiddende i Udkantsdanmark.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Henrik Bentsen

16.12.2011 kl. 12.42

@mette....brugen af alt det djøf'erne SKAL, viser desværre at det hele er tænkt eller læst i en lærebog. En verden i konstant forandring, kræver at man kan mærke, turde eller tro, at tage chancer. At gøre det "rigtige" dræber innovation og kreativitet.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ulla Nielsen

16.12.2011 kl. 14.13

Det er sørme godt, vi har Niels Hausgaard, nu vi ikke længere har den borgerlige regering til at lægge akademikerne for had. Djøferne mangler ydmyghed overfor tilværelsen, skriver den gode mand blandt meget andet. Ja, det er der sikkert nogle, der er. Og nogle er ikke. Det er heller ikke alle musikere, der har et forbrug på højde med Amy Winehouse eller skriver sange på niveau med Hansi Hinterseer.
Gå lige ud og klap en af dine heste, Niels og spis lidt kål med sukker & kanel på, så du kan blive lidt gladere og komme op på et lidt højere niveau næste gang, du vil give dit besyv med.

0 kommentarer
6
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hasse Gårde-Askmose

16.12.2011 kl. 16.11

Foretager DJØF censur af de indlæg, der skrives?
Og så sletter de indlæg, der ikke passer dem?

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jane Holm

16.12.2011 kl. 18.02

Hvor er der mange generaliseringer i artiklen...

Det vigtigt at skelne mellem den holdningsbaserede vision som vores politikere skal have om indretningen af vores samfund, og den faglig-professionelle vision, som vi gerne skulle have som embedsmænd om det produkt vi leverer - især i ledelsesstillinger.

Er meget enig i, at vores Folketing er for domineret af såkaldt levebrødspolitikere, der går direkte fra studenterpolitik over en samfundsvidenskabelig uddannelse til en tilværelse som politiker. Omvendt savner jeg også velkvalificerede alternativer. Dygtige folk der ser det som en pligt at bidrage, hvis de har noget at bidrage med. Savner ligesom Hausgaard mennesker, der har en vision for vores samfund. Men er det djøffernes skyld?

Mht. til alle os der står op og går på arbejde for at drifte og udvikle vigtige velfærdsområder i vores samfund, så oplever jeg ikke, der mangler faglig-professionelle visioner om det produkt, vi skal levere. Mange af os arbejder i det offentlige, hvor det fortrinsvis handler om højst mulig kvalitet for færrest mulige penge i yderst komplekse systemer. Synes ikke opgaven løses dårligt med de forhåndenværende midler.

Hvem siger i øvrigt ikke at mange os kommer fra udkantsdanmark - jeg selv gør.

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

cand.polit'en

16.12.2011 kl. 20.15

Det gælder naturligvis ikke alle, men Niels Hausgaard rammer et gran sandhed når han skriver.

”Jeg tror faktisk, at djøfere er handicappede af, at de har været så gode til at gå i skole. De har aldrig haft trangen til at sige, at det her er noget lort – det gider jeg ikke. Så de smadrer bare ikke det hele for at lave noget andet,” mener han. ”De er pæne mennesker, som er tilbøjelige til at gøre, som man gør."

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Søren Lester

17.12.2011 kl. 09.24

Hausgaards betragtninger er naturligvis generaliseringer - men ligesom hypokondere også kan være syge og paranoide kan være forfulgt kan generaliseringer også rumme elementer af sandheder. Så i stedet for blankt at afvise alle Hausgaards betragtninger som generaliseinger, bør man måske stille og roligt tænke over dem, - se, om der er noget af det, han siger, der måske peger mod én selv, og så forholde sig til det. Det er jo evident, at DJØFere har et skidt image i den brede befolkning - det er ikke helt retfærdigt, men hvis man ikke forholder sig til, hvorfor det er sådan, får man i hvert fald ikke ændret på det. Det kan Hausgaards betragtninger hjælpe med til.
Personligt bliver jeg ked af det, når min bekendte, der er sygeplejerske, fortæller, hvordan hendes arbejdsglæde er forsvundet på grund af overdrevne dokumentationskrav, der tager masser af tid fra hendes egentlige arbejde. Det er krav, der er opfundet og indført af DJØFere.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Klavs Christensen

17.12.2011 kl. 17.20

Der er ingen tvivl om at Niels har nogle vigtige pointer!
Ingen tvivl om at det der er brug for er at tænke ud af systemboksen (det system som i det store hele udtænkes af Djøf'er)!

Skal Djøf'erne være med til at udtænke nye retninger skal de tvinges til at tage mennesket med i deres beregninger - lige meget hvor uhåndgribelige det måske vil være - for uden os mennesker vil de aldrig kunne få 2+2 til blive 4!!!

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hasse Gårde-Askmose

17.12.2011 kl. 19.31

For - jeg tror en snes år siden - spurgte jeg i DJØF-bladet: Hvad er en DJØF'er?
Det er vist ikke mere end et par år siden, at DJØF brugte et mange millioner for at forklare, hvad en sådan skabning var.

Svaret blæser stadig i vinden.

Hvad er en DJØF'er???

Det er en, der er medlem af DJØF.

En fag-/ faglig forening- alt efter sinderlag. Punktum.

Der er jo ikke en, der blot kender 1/3 del af de uddannelser, der "giver ret" til medlemsskab. Og hvad uddannelserne indehiolder.

Hvordan pokker skal "man" så kunne forvente, at udenforstående skal vide det?
Og hvor og til hvad uddannelserne finder anvendelse.

Hvis jeg ikke husker meget galt, opstod begrebet en DJØF'er i forbindelse med Christian Nissens huseren på Rigshospitalet.
Og begrebet har haft en negativ klang siden denne huseren.

Hold dog op med at bruge betegnelsen en DJØF'er.

Har I hørt udtryk som; Jeg er DI'er. jeg er DA'er, Jeg er FOA'er eller jeg er LO'er???

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Niels Raun

19.12.2011 kl. 12.58

Ualmindeligt ringe artikel - fatter ikke I/vi gider betale en journalist endsige give spalteplads til et et interview med en gammel runkador som Niels Hausgaard. Der er absolut intet brugbart i denne artikel - det er simpelthen plat. Er det det bedste djøf-bladet kan bringe? Er det ikke muligt at finde en person med mere vid og bid til at spidde djøffer'ne, hvis det var jeres formål.


Det her er simpelthen pinligt ringe!

0 kommentarer
6
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thomas Arnkjær

19.12.2011 kl. 16.22

Det er lidt fjollet at lade sig provokere af Niels Hausgaard... det er jo det, der er mandens målsætning, og at dømme ud fra størstedelen af de efterfølgende indlæg må man sige, at han har nået sit mål :-)

Jeg har i andre sammenhænge grinet meget af entertainerens indlæg i samfundsdebatten, men jeg er også selv djøffer og denne gang kunne jeg ikke umiddelbart se det morsomme. Og det er jo nok til dels fordi jeg ikke selv kan forstå og mærke fordommene og fordi man aldrig bør anskue sig selv fra det sted man selv står. Faktum er nok at alle - uanset uddannelse, fag eller beskæftigelse – til en vis grad er skyldige i at tænke i et bestemt sæt kasser. Jeg tror bare ikke på at djøffere er dårligere til at tænke ”ud af kassen” end andre er – snarere tværtimod. Problemet (for Hausgaard) er bare, at det er djøffere der sidder på magten og derfor rettes kritikken mod os.

Jeg syntes det bedste svar på Hausgaards provokation er fra Jane Holm, der spørger, om det skulle være Djøffernes skyld; at flere og flere politikere er uddannet til at være politikere, og at der mangler folk med visioner for landets fremtid.

Hausgaard foreslår jo ikke at der er nogen, der skal erstatte djøfferne på alle de magtfulde poster. Hvis han gjorde det, skulle kritikken rettelig sendes mod netop den gruppe, for ikke at tage initiativet og magten i deres egen hånd. I et frit og demokratisk samfund som vores, er det en opgave enhver frit kan tage på sig. Hausgaard indser åbenbart (idet kritikken rettes mod os) at det er djøffere, der har de værktøjer, der skal til for at løse og påtage sig alle de magtfulde opgaver… han ville bare så inderligt ønske, at vi havde lidt mere skidt under neglene. Med andre ord ønsker han sig noget, som vi ikke har. Nemlig folk med 10 års videregående uddannelse og 10 års erfaring inden for alle fag. Det ville da også være dejligt…

Det kunne selvfølgelig også være, at han seriøst mener, at vi i udkantsdanmark skal lede efter de mest uuddannede, originale landsbytosser og forvente at de har de mest visionære indput til debatten. Så tosset tror jeg bare ikke at han er. I det tilfælde kan jeg bare ikke se, hvorfor det skulle være netop dér og ikke i rendestenen på stenbroen at disse skæve betragtninger, der kan gøre en forskel, skal findes.

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Pia Dal

05.01.2012 kl. 12.03

Det ser ud til, at djøffere nu skal lægges for had. I morges var det en overlæge, der mente, at det er djøffernes skyld, at politikerne ikke vil lytte til konsekvenserne af deres besparelser i sundhedsvæsnet. Det er en passende tone nu, hvor staten skal til at fyre 10 pct. af sine medarbejdere - med en god smædekampagne som baggrund giver det en god legitimitet.
Jeg holder meget af Hausgaard - men det er ikke kønt at skære alle medlemmer af en forening over en kam. Lige som det ikke ser kønt ud at skære alle indvandrere over en kam.