Nyuddannede satser på kendte virksomheder

5.10.2011

af

Nyuddannede djøfere har især to udfordringer, når de søger job, viser en rundringning til cirka 600 ledige nyuddannede, som Djøf har gennemført.

Dels har de nyuddannede svært ved at konkretisere det, de har lært i løbet af deres uddannelse i forhold til det, som arbejdsmarkedet efterspørger.

Dels har mange fokus på de store, kendte virksomheder og har svært ved at se alternativerne, når de søger job.

Ulla Grymer, konsulent i Djøf, råder de nyuddannede til at tænke bredt.

”Virksomheder, der sælger udstyr til kontormiljøer eller vine, kan også have brug for marketingskonsulenter, økonomer eller projektledere. Det vigtigste er, at man er afklaret om, hvad man er god til, og på hvilken måde man kan få sine evner i spil. Så må man finde virksomhederne på LinkedIn, google eller i sit netværk.”

Lars Munck, arbejdsmarkedspolitisk chef i Djøf, peger på, at der før valget blev tilført fem mio. kr. mere til Videnpilotordningen. Den går ud på, at virksomheder med 2-100 ansatte kan få 12.500 kr. i tilskud om måneden til at ansætte en akademiker.

Pengene uddeles efter først-til-mølle princippet og vil være suget op af virksomhederne i løbet af et par måneder, vurderer Lars Munck.

”Sådan er det gået hidtil. Det viser, at der er et stort potentiale i at satse på at matche djøfere med små og mellemstore virksomheder i langt større omfang end hidtil. Vi vil meget gerne have tilført flere penge til ordningen.”
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet