23.6.2010
af
Eva Bøgelund
Hver tredje danske virksomhed tjekker oplysninger om deres jobansøgere på nettet.
Det viser en undersøgelse blandt personaleansvarlige, som Analyse Danmark har gennemført for Ugebrevet A4.
Formuechef i Nykredit Mads Henriksen tjekker fx altid håbefulde økonomers cv-oplysninger efter på Google og lignende, men ikke på Facebook. Kontrollen har dog kun fået ham til at vrage én ansøger. Oftest resulterer hans validitetstjek faktisk i det modsatte, fordi han opdager, at ansøgeren er mere spændende, end han troede, fortæller han til A4.
Administrationschefen i advokatfirmaet Nordilaw, Conni Falkner, går også på Facebook – dog med en god portion dårlig samvittighed, for folk skal jo også have lov til at have deres privatliv, som hun siger til A4 – hvis hun ikke har det fulde billede af en ansøger.
”Hvis vi søger en jurist, og det eneste, der kommer frem, er party, party, party, så vil jeg nok sige, at han eller hun ikke er helt seriøs nok til, at jeg kan forestille mig vedkommende dedikere sig i arbejdet.”
Arbejdsgivernes foretrukne informationskilder er Google, Bing og Yahoo. De sociale medier som Facebook, my space og Twitter ligger på andenpladsen.
Ledige stillinger