Samfundsvidenskabelige studerende lades i stikken

12.8.2009

af

Ny rapport dokumenterer, at samfundsvidenskabelige studerende får langt færre undervisningstimer end studerende på natur- og sundhedsvidenskabelige uddannelser. Men rapporten kommer ikke ind på, hvad det betyder for uddannelsernes kvalitet.

Staten dækker ikke universiteternes udgifter med at uddanne studerende. Det viser en undersøgelse, konsulentvirksomheden Mckinsey har lavet for Finans- og Videnskabsministeriet. Universiteterne er tvunget til at overføre midler fra forskning til undervisning, ligesom studerende på nogle uddannelser har langt færre undervisningstimer end andre.

Værst ser det ud for samfundsvidenskabelige og humanistiske studerende, som kun modtager en brøkdel af den undervisning, der gives på natur- og sundhedsvidenskabelige uddannelser. Ifølge rapporten får uddannelser med høje taxametre, som medicin og bioteknologi, helt op til 164 procent flere undervisningstimer end studerende på samfundsvidenskab og humaniora.

Kritik af Mckinsey rapport

Selv om rapporten dokumenterer store forskelle i taxametre og undervisningstimer, så kommer rapporten ikke ind på, hvad disse forskelle konkret betyder for uddannelsernes kvalitet.

”Det er paradoksalt, at rapporten hverken spørger de studerende eller får en ekspertvurdering af undervisningskvaliteten,” siger politisk konsulent i DJØF Wenche Marit Quist.

Hun mener også, det er et problem, at rapporten kun ser på antallet af undervisningstimer, og ikke på konsekvenserne af de store holdstørrelser, der ofte opereres med på samfundsvidenskab. Adskillige undersøgelser har påvist, at god undervisning bl.a. handler om tæt kontakt mellem undervisere og studerende.

De studerende skal høres

DJØF har samlet otte organisationer – fagforeninger, uddannelsessteder og arbejdsgiverorganisationer – og sendt en opfordring til videnskabsminister Helge Sander om at inddrage studerende og forskere i analysen af konsekvenserne af de lave taxametre.

Samtidig har DJØF sammen med DM og Kommunikation & Sprog iværksat en undersøgelse, hvor studerende spørges til vejlednings- og uddannelseskvalitet.

”Samfundsvidenskab og humaniora uddanner knap 70 procent af alle kandidater, men har kun 30 procent af forskerne til at gøre det. Mange studerende modtager helt ned til fire timers undervisning om ugen. Derfor er det afgørende, at de studerende bliver hørt, når man skal analysere kvaliteten af de danske universitetsuddannelser,” siger Wenche Marit Quist.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet