Kvinder tager de bløde topposter

17.4.2009

af

Læs her om en undersøgelse, som Center for Corporate Diversity har gennemført blandt de 500 største virksomheder i Norden.

Når kvinderne endelig får placeret sig på en toppost, sætter de sig for det meste på en såkaldt blød post - enten på HR-, personale-, organisation- eller kommunikationsområdet.

Det viser en undersøgelse, som Center for Corporate Diversity har gennemført blandt de 500 største virksomheder i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Marit Hoel, administrerende direktør for Center for Corporate Diversity mener, at man godt kan give kvindebevægelserne en lille del af skylden for, at kvinderne får de såkaldt bløde direktørposter.

"De har længe været ude og fremhæve kvindernes særlige egenskaber som empatiske, omsorgsfulde og gode til at organisere. Og det, tror jeg, har haft en betydning for, at det er kvinderne, der får ansvaret for de bløde områder," siger Marie Hoel.

Tal fra DJØFs medlemssystem bekræfter tendensen med, at kvinderne primært får de bløde topposter. For selv om kun en ud af fem djøfere, der har en toppost (defineret ved en direktør-titel), er kvinde, så er næsten halvdelen af HR-, personale- og organisationsdirektørerne kvinder. Til gengæld er det kun lige godt hver tiende administrerende direktørstilling, der er besat af en kvindelig djøfer. 

I og med, at der er så forholdsvis få kvindelige djøfere i topledelserne, skal statistikken dog tages med et vist forbehold. Samtidig er der topposter, som fx departementschef, der ikke er med i statistikken, da ordet direktør ikke indgår i titlen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet