Økonomerne blogger

18.12.2009

af

USA har haft weblogs om økonomi i flere år, og finanskrisen har gjort dem populære blandt almindelige amerikanere. Nu har Danmark også fået sin egen økonomblog.

Amerikanske økonomer har stor succes med blogs, hvor de skriver om nyheder i økonomiens verden på en mere personlig måde. Det er ikke mindst den globale nedtur, der har vakt almindelige amerikaneres lyst til at blive klogere på økonomi. Og blogs har vist en særlig evne til at tiltrække nyt publikum. De mest populære blogs findes på de store medier og har 50.000 – 100.000 besøg dagligt.

Nu er man også begyndt at eksperimentere med økonomblogs herhjemme. På Polit Portalen på sitet altandetlige.dk har foreløbigt seks fagøkonomer gjort deres entre i bloguniverset.

”Vi ville gerne have noget mere fagligt stof ind på siden, og hvorfor så ikke spørge dem, der virkelig ved noget om økonomi,” fortæller polit-studerende på Københavns Universitet Kenneth Praefke, der er en af initiativtagerne bag Polit Portalen.

Blogs tiltrækker nyt publikum

En af de nye bloggere er økonomiprofessor Henrik Jensen fra KU, der til daglig forsker indenfor monetær økonomi og pengepolitik, og bruger meget tid på at forfatte videnskabelige papirer.

”På bloggen kan jeg skrive lidt mere med hjertet, og det synes jeg, er det sjove ved det,” siger han og tilføjer, at han ikke ser noget problem i både at skrive akademisk og blogge, så længe folk kan se forskellen.

Under alle omstændigheder kan han konstatere, at bloggen bliver læst med interesse. Han har fx fået mange reaktioner på sit første indlæg om nobelpristageren Paul Krugman.

”Det kan være fordi, at man her kan formulere nogle holdninger, som man måske ikke gør, når man bare går og taler sammen, eller skriver rent akademisk,” ræsonnerer han.

Henrik Jensen tror bloggen er en god mulighed for at nå ud til en bredere læserskare, end det normalt er tilfældet med økonomisk stof.

”På en blog er det mere legitimt at sige, hvad man mener uden at dække sig ind bag en hel masse forbehold, og det gør det måske lidt mere spændende at læse. Her kan man være personlig på en god måde,” pointerer han.

Den vurdering deles af Annette Agerdal-Hjermind, der forsker i blogging i organisationer og videnskommunikation på Handelshøjskolen i Århus.

”Økonomblogs herhjemme har et stort potentiale, blandt andet fordi de henvender sig i øjenhøjde og indbyder til dialog med læserne,” siger hun.

Annette Agerdal-Hjermind mener især, at økonomer, der i forvejen er fagligt anerkendte, vil have gode muligheder for at få mange hits.

”På bloggen kan de i højere grad henvende sig på en uformel måde end i deres videnskabelige artikler,” siger hun.

Særligt for økonomistuderende

Økonombloggen læses især af polit-studerende, som i forvejen surfer på altandetlige.dk. En af de trofaste læsere er Rud Faden, som særligt synes om bloggen, fordi den berører emner, der kommer tæt på hans fag og studie. Og så på grund af muligheden for at kommentere indholdet:

”Det er fint, at man kan debattere de enkelte indlæg,” siger han og tilføjer, at det især ville være interessant, hvis dem der skrev artiklerne, også kommenterede på dem.

Specialestuderende Jonas Kjeldsen er også glad for økonombloggen:

”Bloggerne henvender sig specielt til økonomistuderende, og det gør, at man kan debattere med folk med samme faglige forudsætninger,” påpeger han.

Efter Johan Kjeldsens opfattelse er den uformelle og personlige form med til at gøre indlæggene underholdende, så man ret hurtigt kan læse dem og samtidig lære noget nyt. Og det webbaserede format betyder, at det er nemt at opdatere, så indholdet er aktuelt. 

Ingen blog på instituttet

Hvis blogformen er god til at få økonomisk videnskab formidlet til et større publikum, var det måske en ide for Økonomisk Institut på KU, at lade sig inspirere af sine studerende og oprette en blog på instituttets egen hjemmeside?

Konstitueret institutleder Christian Schultz er lidt forbeholden over for ideen.

”Jeg har til min glæde konstateret, at nogle af vores medarbejdere blogger på altandetlige.dk,
og det er jo fint. Vi har diskuteret det på instituttet, men har nok lidt holdningen: Hvorfor blogge to steder, måske er det bedre at bruge kræfterne på andre opgaver,” siger han.

Selv om blog-fænomenet endnu er i sin vorden, er Annette Agerdal-Hjermind sikker på, at blogs om særlige vidensområder som økonomi har fremtiden foran sig.

”I USA er  udbredelsen langt, langt større, og det skyldes først og fremmest, at de er foran os i tid,” påpeger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet