26.9.2008
af
Eva Bøgelund
Ledere har en vigtig opgave med at hjælpe medarbejderne med at sætte grænser i det grænseløse arbejde. Sat på spidsen: Meget stress kan ledes væk.
Det fastslår en ny undersøgelse, som KL, Danske Regioner og de kommunale lønmodtagerorganisationer står bag. Her er forskere, ledere, personalechefer og tillidsfolk i kommuner og regioner blevet interviewet om deres erfaringer med at forebygge stress.
Undersøgelsen fremhæver, at mange bliver stressede af friheden og ansvaret i det grænseløse arbejde og ikke trives med at selv at skulle definere deres opgaver og sætte de nødvendige grænser.
"Det er en fælles opgave, som også lederne skal være mere opmærksomme på," siger Mikala Kreisler, afdelingschef i KL.
Som en forsker siger det i undersøgelsen: 'I det grænseløse arbejder får lederen en vigtig rolle med at skabe forudsigelighed, rolleklarhed og stabilitet omkring den enkeltes kerneopgave'.
Men hvad skal lederen gøre i praksis? Det er der syv små afsnit med gode råd til, som går lige fra det lavpraktiske med at lade være med at sende mails og sms til medarbejderne om aftenen til, at de skal være hurtige til at tage sig af konflikter.
Inviter til uenighed, eksponer forskelligheder og skab et rum, hvor de kan undersøges - det er en fantastisk måde at ilte og inspirere dagligdagen på, men det kræver mod og en god portion robusthed, siger en arbejdspsykologisk konsulent i undersøgelsen.
Det er også en advarsel om, at stress hos chefen smitter, og at lederne skal passe på sig selv. Ikke mindst hvis de indgår i en 'supermandskultur', hvor man holder sin tvivl og sine træthedstegn for sig selv.
Eller som en ledelseskonsulent siger i undersøgelsen: Ofte ser man desværre, at lederen beskytter medarbejderne, men slår sig selv ihjel.
Læs undersøgelsen ved at klikke på linket i højre side.
Syv råd til ledere om trivsel i det grænseløse arbejde
Ledige stillinger