De seriøse argumenter tæller

27.6.2008

af

Markedsføring overfor jurister og revisorer handler ikke om rappe punchlines og popsmarte replikker. Målgruppen er seriøs og derfor skal salgsargumenterne være det samme. Ikke mindst når det gælder noget så helligt som Karnovs Lovsamling.

"Der er noget utroligt fascinerende ved det at arbejde med markedsføring over for en meget snæver målgruppe. For det giver mulighed for virkelig at sætte sig helt ind i en specifik gruppes måde at handle og tænke på. Og det er det, jeg synes, der er det mest spændende og udfordrende ved mit arbejde i Thomson Reuters, som primært retter sig mod jurister og revisorer," siger cand.merc. Jesper Bräuner, der er marketingkoordinator i informationsvirksomheden Thomson Reuters, som i DJØF-universet er mest kendt for at udgive Karnovs Lovsamling.

Jesper Bräuner er marketingkoordinator for de strategiske produkter i Thomson Reuters og for virksomhedens online produkter. Det betyder, at en af hans primære udfordringer handler om at overbevise de danske jurister og advokater om, at det bedre kan betale sig for dem at købe Karnovs Lovsamling online og arbejde med lovsamlingen elektronisk og altså droppe de tunge bøger, der optager hyldeplads og samler støv. Samme mål har han, når det gælder Ugeskrift for Retsvæsen og Revisorbibliotektet over for landets revisorer.

"Det her handler meget om, hvordan folk er vant til at arbejde, og det skal man have med i sin måde at tænke markedsføring på. Der er tale om en målgruppe, som har en meget fast måde at arbejde på og en fast måde at bruge f.eks. Karnov på i deres daglige arbejde. Derfor får man f.eks. heller ikke bare sådan lige jurister og advokater til at skifte arbejdsvaner gennem popsmart reklameteknik og hurtige replikker. Der er tale om en seriøs målgruppe, og derfor må markedsføringen være det samme," siger Jesper Bräuner.

Fra papir til online

Han erkender, at netop øvelsen forbundet med at få brugere til at gå fra papirbårne produkter til de elektroniske allerede er noget, der har været forsøgt og arbejdet hårdt på i medieverdenen i mange år. Og som har vist sig at være en langsommelig proces. Men slet ikke umulig. Samme erfaring har man gjort sig med Thomson Reuters produkter. Markedsføringen handler om at slå på de samme seriøse argumenter igen og igen, til gengæld giver den pote i længden. Den første online udgave af Karnov udkom i 2001, og i dag er der flere brugere af den elektroniske udgave, end af den papirbårne.

"Det her handler i høj grad om vanens magt. Til gengæld hører vi fra mange brugere, når de først er gået fra papirudgaverne af vores udgivelser til de elektroniske, at de slet ikke kan forstå, hvordan de har kunnet leve uden online adgang før," siger Jesper Bräuner.

For ham at se er den største fordel ved f.eks. at bruge Karnov online, at man sparer tid, fordi søgeprocessen ved at finde lovene elektronisk er langt hurtigere, end hvis man skal bladrer frem og tilbage i papirudgaverne. Derudover ser han det som en klar fordel, at den elektroniske udgave giver langt mere fleksible arbejdsmuligheder for jurister og advokater i dag. Skal man arbejde hjemmefra eller arbejde andre steder end på kontoret, behøver man ikke slæbe de tunge bind med sig frem og tilbage, men nøjes med at logge sig på hjemmecomputeren med sit password.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet