Dansk turisme forsømmes ikke

29-05-2008
2 min.

Læserbrev fra Dorte Kiilerich, administrerende direktør i VisitDenmark.

Direktøren i VisitDenmark har følgende reaktion på forskerinterviewet i Djøf Bladet nr. 7, hvor VisitDenmark var nævnt:

Danmark blev i 80'erne markedsført som et eventyrland, men siden 2003 har VisitDenmark gennemført systematiske brandinganalyser i form af bl.a. fokusgruppeundersøgelser og medieanalyser. I analyserne sætter vi fokus på, hvordan vores primære målgrupper oplever og opfatter Danmark.

Vi anvender derefter vores viden konkret i markedsføringen. Vi bruger derfor udelukkende motiver, vi ved, appellerer til målgruppen - og det er ikke andefamilier eller forloren idyl. Danmark og danskerne markedsføres som et uhøjtideligt og frit folk i et begavet og ansvarligt samfund designet til gode livsværdier.

VisitDenmark har udviklet en kommunikationsplatform, der skal skabe et sammenhængende Danmarksbillede. Selvom forskellige målgrupper i forskellige lande har forskellige ønsker til og opfattelser af Danmark som rejsemål, er det afgørende, at budskaberne altid er sammenhængende, klare og positive.

Der lægges altså ikke op til at bruge ét samlet slogan eller budskab for nationen Danmark og det danske samfund. I stedet præsenteres fire hovedtemaer, som tilsammen udgør en unik historie om Danmark: Ansvarligt og afbalanceret, høj kvalitet, miljøbevidsthed, enkelhed og effektivitet samt eksperimenterende og modigt. De fire hovedtemaer kan tilpasses og formidles i mere konkrete budskaber til særlige målgrupper inden for indsatsområderne, herunder dansk turisme.

Men: Danmark er, i det globale perspektiv, et ukendt land. Inden vi kan sælge rejser hertil, skal der først skabes kendskab til os og derefter præference for den oplevelse, vi kan tilbyde.

Den proces kræver samarbejde på tværs af turismeerhvervet. VisitDenmark iværksatte i 2007 derfor arbejdet med regionale samarbejdsaftaler. Målet er at nå frem til en klar rollefordeling, således at alle offentlige turismefremmeaktører trækker i samme retning. Allerede nu har fire af seks regioner indgået aftalerne og de øvrige er på vej.



VisitDenmark kan ikke tvinge turismeaktørerne til at indtræde i samarbejdet - men vi kan gøre det let og attraktivt at være en del af fællesskabet.

Derfor har VisitDenmark stillet sit logo, Danmarkshjertet, til rådighed for alle, der markedsfører Danmark som rejsemål i udlandet. Danmarkshjertet anvendes derfor i dag både i den fælles nationale markedsføring og selvstændigt af en lang række turismefremmeaktører. Dermed bidrager Danmarkshjertet til at skabe synergi og slagkraft i markedsføringen af Danmark som rejsemål.

Dorte Kiilerich
Administrerende direktør i VisitDenmark

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.